Yritykset. Näillä yksisarvisilla kannattaa ratsastaa somessa vuonna 2018

Sain suuren kunnian osallistua Kurion some-markkinoinnin trendit 2018 –koosteeseen.

Tuijottaessani tyhjää paperia, mieleni teki aloittaa copy-pastella vuoden takaisesta kirjoituksestani, sillä koen, ettei juuri mikään ole muuttunut – paitsi markkinointialustojen ahneus, joissain yrityksissä pesivät epärealistiset odotukset sosiaalisen median sateentekijän roolista sekä vastuullisuuden rummuttaminen suurena pelastajana, lopputulosten latistuessa keppihevosteluun näennäisillä arvoilla.

Ehkäpä kokonaiskuva ei ole kuitenkaan näin synkkä.

Tässä vastaukseni Kurion trendiraportiin:

1) Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2018

Jos some-palveluiden virta on jo nyt täyttynyt videoista, tulemme uppoamaan entistäkin syvempään mereen. Koska liikkuvan kuvan vastaanottajilla on jo nyt haasteita keskittyä katsomaan joka suunnalta hyökyvää videoiden aaltoa, useiden minuuttien mittaisten videoiden rinnalla tullaan näkemään entistäkin enemmän muutamien sekuntien mittaisia tekeleitä, mainoksia, joilla brändit pyrkivät entistäkin tiiviimmässä muodossa tekemään lähtemättömän vaikutuksen.

Näiden joukossa myös Cinemagraph-tekniikalla toteutettuja kuvia tullaan näkemään nykyistä enemmän. Niissä jokin yksittäinen asia liikkuu samalla kun muu osa kuvasta on still-kuvaa.

Facebookin live-lähetykset muistuttavat enemmissä määrin kotimaisten kaupallisten tv-kanavien 15 vuoden takaisia chat-ohjelmia tai interaktiivisia ”soita & voita” -visailuja, joissa jutustellaan lämpimiä, mainitaan lähetyksen sponsorit rautalangasta vääntäen sekä kysellään kilpailukysymyksinä itsestäänselvyyksiä, jotta osallistumisen kynnys madaltuisi entisestään.

Näin toteutettu kommentoinnin maksimointi tarjoaa lähetysjulkaisuun sitouttavaa voimaa, joka tarjoaa vielä rippeet siitä orgaanisesta tavoittavuudesta, mikä on vielä mahdollisesti otettavissa.

Vuoden 2018 aikana tulee korostumaan se tosiasia, että maksettu mainonta muodostuu entistäkin tärkeämmäksi muuttujaksi sisältöjen jakelun yhtälössä, mikä on sinänsä sääli. Facebook vaikuttaa käyneen ahneeksi.

Ehkäpä näiden tulovirtojen avulla kehitetään Facebook Spaces –alustaa, joka jokus tulevaisuudessa näyttää kyntensä, kunhan VR-lasien hankkimisen kynnys madaltuu suurille massoille.

Some-palveluiden mobiilikäyttö tulee kasvamaan entisestään, yhä useampi yritys intoutuu kehittämään omia chatbottejaan ja pikaviestimien kautta tullaan jakamaan entistäkin merkittävämpi osa kaikista sisällöistä – vertaiselta ihmiseltä toiselle.

Vertaisten ihmisten verkottuessa entistäkin tehokkaammin, muodostuu myös pienempiä vaikuttajahubeja, jotka osana yhteisöä auttavat brändejä loistamaan suuremmassa verkostossa. Yhteisöjen rakentaminen tulee olemaan kovaa valuuttaa, sillä huomenna brändien täytyy tehdä asioita entistäkin enemmän yhdessä ihmisten kanssa – ei yksisuuntaisesti ihmisille.

Tästä syystä jopa Facebook tarjoaa bränditilien tekemisen tueksi myös ryhmät. Vielä kun brändit uskaltaisivat laskeutua norsunluutornistaan.

2) Some-palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2018

Alusta, jota tulisi pitää silmällä riippuu nyt ja aina markkinoijan asettamista tavoitteista liiketoiminnan, viestinnän tai markkinoinnin kohdalla. Ympyrä sulkeutuu, kun perinteiset keskustelufoorumit nousevat arvoon arvaamattomaan. Facebookin ryhmät ovat käytännössä katsoen keskustelufoorumeita, joiden tarjoamaa vuorovaikutusta ihmiseltä ihmiselle myös bränditilien on mahdollisuus päästä hyödyntämään.

Myös keskustelufoorumin tavoin käyttäytyvä ja mobiilisti käytettävä Jodel nostaa päätään juuri sen verran, kuin Facebookin ryhmät antavat myöten. Jodelin tanssi voi jäädä lyhyeen, kun jälleen uusi buzzword-palvelu saapuu suuren yhteisön tai edelläkävijöiden lellikiksi ja josta perinteinen media kirjoittaa klikkien kiilto silmissään.

Väliaikaista kaikki on vaan.

Moni brändi tulee myös tasapainoilemaan pitkäikäisen sekä lyhytikäisen sisällön välimaastossa. Jos internetissä kaatuu puu ja kaatuminen on nähtävissä vain 24 tunnin ajan, kuuluuko siitä ääni ja jättääkö se riittävän syvän tunnejäljen vastaanottajan tajuntaan? Ihmiset käyttävät some-palveluja myös tiedon hakemiseen ja tästäkin syystä brändin kannalta relevantin todistusaineiston on syytä löytyä helposti ja nopeasti.

Jos internetissä kaatuu puu ja kaatuminen on nähtävissä vain 24 tunnin ajan, kuuluuko siitä ääni ja jättääkö se riittävän syvän tunnejäljen vastaanottajan tajuntaan?

3) Suurin haaste somen hyödyntämisessä markkinoinnissa vuonna 2018

Miksi brändi ylipäätään toimii sosiaalisessa mediassa ja ketä varten se siellä on? Kun tiedätte oikean vastauksen perusteluineen, siirtykää Simon Sinekin hengessä kysymyksiin miten ja mitä.

Sosiaalisen median tekeminen tulisi johtaa liiketoiminnan strategiasta ja sille tulee asettaa konkreettiset tavoitteet pitkälle aikavälille pikavoittojen tavoittelemisen sijaan. Sosiaalista mediaa ei kannata tehdä sosiaalisen median vuoksi eikä ”somettaminen” ole itseisarvo.

Paskan loputon ’tuuttaaminen’ eri digiränneihin ei tee yhdestäkään brändistä mielenkiintoisempaa tai välttämättä houkuttelevampaa sillä määrä ei aina korvaa laatua.

Asiantunteva, laadukas ja nopeasti toimiva asiakaspalvelu on perusasia, joka saattaa muodostua brändien akilleen kantapääksi aikakaudella, jossa ihminen odottaa saavansa brändeiltä palvelua lähes 24/7. Samoin se tosiasia, että sosiaalisen median peruspilari on yhä ja edelleen vuorovaikutus, joka usein loistaa poissaolollaan.

Yhäkin suuri osa sisällöstä ja ennen kaikkea markkinointimateriaalista julkaistaan kuin digipinnassa, yksisuuntaisessa kanavassa.

Julkaisun jälkeen vastaanottajat saattavat jopa pysähtyä kommentoimaan näkemäänsä ja kokemaansa, mutta kukaan ei ole kuulemassa ja vastaamassa.

Tämä voi johtua myös siitä, että kasvava kiinnostus sosiaalista mediaa kohtaan luo yritysten sisällä suuret odotusarvot, jotka kohdistuvat rajalliseen määrään some-tekijöitä.

Heidän aikansa voi toki varata kaiken mahdollisen liikkuvan asian ja puhuvien päiden videoimiseen älypuhelimen avulla, mutta kiireen keskellä lopputulos onkin usein juosten kustun oloinen eikä se välttämättä vastaa toivottua mielikuvaa brändistä.

Sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Se on yhäkin totta.

Pikajuoksu uuden palvelun tai olemassa olevan palvelun uuden ominaisuuden perässä on usein tarpeetonta, sillä brändit lähtevät niihin usein kampanjoimaan miettimättä omia tavoitteitaan tai kohderyhmiään.

Toki uusiakin asioita täytyy välillä kokeilla, mutta kaikkiin taisteluihin ei ole syytä osallistua. Samassa rytäkässä saattaa unohtua se yrityksen liiketoiminnan ytimen kannalta olennaisempi some-tekeminen, asiakaspalvelu tai yhteisön rakentaminen. Some-tekemisen resurssit ovat rajalliset. Pitäisikö siis saattaa se perustekeminen ensin kuntoon ja vasta sen jälkeen lähteä merta edemmäs kalaan?

4) Sosiaaliseen mediaan liittyvä buzz word/ilmiö/palvelu, joka jää unholaan vuonna 2018

Yrityksissä unohdetaan hiljalleen sanahirviö ’työntekijälähettilyys’ ja niissä ryhdytään panostamaan mieluummin työntekijäkokemukseen, joka hyvin hoidettuna saa kenet tahansa laulamaan yrityksen kuorossa kovaa ja korkealta.

Kuten monet muutkin asiat tässä maailmassa, tämä vaatii konkreettisia toimenpiteitä eli tekoja somen ulkopuolella, mutta ne voi saattaa heijastumaan myös someen.

5) Suurin toiveesi sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin liittyen vuodelle 2018

Haluaisin organisaatioiden ymmärtävän sosiaalisen median kanavissa onnistumisen vaativan resursseja, joissa olisi syytä huomioida sisältöihin käytettävä budjetti sekä erityisesti tekijöiden näkemys, kokemus ja ammattitaito.

Yritysten onnistuneet viestinnän ja markkinoinnin teot vaativat runsaasti ajattelutyötä, laadukasta sisältöä, timanttisen toteutuksen, oikean ajoituksen sekä runsaasti tunneälyä. Monimuotoinen ja erinomainen alustojen hyödyntäminen vaatii myös pitkäjänteistä työtä.

Sosiaalisen median tekijät tarvitsevat myös aikaa työnsä toteuttamiseen sekä lepoa. He eivät ole robotteja – ainakaan toistaiseksi.

———–

Hanki itsellesi vuoden 2018 trendiraportti oheisen linkin kautta. Bongaatko joukosta paimenen ja sosiaalisen median kymmenen käskyä?
>> Tutkimus: Some-markkinoinnin trendit 2018

Kiitos tämän tekstin tutkimiseen käyttämästäsi ajasta. Arvostan, todella paljon.

Jos sinulle jäi nälkä, lue vuoden 2017 ennustuksia käsittelevä tekstini vuodelta 2016: Yritykset. Pysykää pois somesta vuonna 2017.

 

P.S. Yksisarvisia ei ole olemassa.

Kirjoittaja on sosiaalisen median paimen ja tämän kirjoituksen yhteydessä myös ennustaja, tulevaisuuden airut. Oraakkeli. Yleisesti ottaen Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, sosiaalisen median palveluista sekä niiden integroimisesta osaksi brändien tarinankerrontaa sekä sisältöjä.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti

Yksi kommentti artikkeliin ”Yritykset. Näillä yksisarvisilla kannattaa ratsastaa somessa vuonna 2018

Jätä kommentti