Yritykset. Pysykää pois somesta myös vuonna 2019.

On taas se aika vuodesta, kun toimistot kaivavat vanhat, väsyneet ja viisaat ’tietäjät’ kammioistaan ennakoimaan muutoksia sosiaalisen median kartalla. Ollakseni rehellinen, haluan tunnustaa heti alkuun, etten ole meteorologi, enkä myöskään ennustaja.

Kaikesta huolimatta, sain jälleen kerran kunnian osallistua Kurion some-markkinoinnin trendit 2019 –raporttiin.

Tässä omat vastaukseni. Toivottavasti näistä näkymistä on iloa sinulle.

Mikä on kiehtovin ja kiinnostavin kehityssuunta, mullistus tai bubbling under -trendi, joka markkinoijan tulisi somesta tietää 2019?

Snapchatin lanseeraama Story-muotoinen video on varastettu suurimpiin sosiaalisen median palveluihin lähes kaikkia toiminnallisuuksia myöten. Lyhyiden Story-videoiden kelkkaan on hypännyt jopa YouTube.

Vaikka lyhyt pystyvideo istuu hyvin luontaisesti älypuhelimen ruudulle, se haastaa ja typistää mediassa ja markkinoinnissa perinteisesti käytetyn sisällön muodon sekä kuvakerronnan keinot entistäkin yksinkertaisempaan muottiin.

”Jos pystyvideon kuva-alaan mahtuu vain yksi huomiopiste kerrallaan ja parhaita tunteiden herättelijöitä ovat vertaisen ihmisen kasvot, tulemme hukkumaan puhuvien päiden videoihin, joissa hahmoilla on hassu hattu ja ääni on muunnettu.”

”Uutisvirtojen painoarvon laskiessa Story-videoiden kasvu ajaa jokaisen meistä myymään sielunsa digitaalisten feissareiden alttarilla, joka on pystyvideon muotoinen.”

Myös yritykset kalastelevat huomioita pystyvideoiden avulla, mutta vaikuttavimmat teot tehdään kuitenkin sosiaalisen median ulkopuolella, sosiaalista mediaa hyödyntäen, jaloja arvoja vaalien ja vastuullisia tekoja toteuttaen.

Mitä on strateginen somemarkkinointi parhaimmillaan vuonna 2019? Miten yhdistää pitkän aikavälin suunnitelmallisuus ja jatkuva muutoksen mukana pysyminen?

Parhaimmillaan strategista sosiaalisen median markkinointia rakennetaan osana suurempaa viestinnän ja markkinoinnin vuosikelloa nivoen kokonaisuutta yhteen ja vahvistaen yritykselle tärkeitä viestejä.

Yritysten onnistuneet viestinnän ja markkinoinnin teot vaativat runsaasti ajattelutyötä, laadukasta sisältöä, timanttisen toteutuksen, oikean ajoituksen sekä runsaasti tunneälyä. Toteutuksia tehdään yhdistämällä riittävät resurssit sisältöjen tuottamiseen sekä jakelemiseen.

Jos yritys haluaa heittäytyä oikein rohkeaksi, uskaltaa se ajoittain puhua epäitsekkäästi myös ihmisiä aidosti kiinnostavia teemoja hyödyntäen tai itseironista sävyä sopivasti kutitellen.

”Kaikkea kannattaa kokeilla, paitsi TikTokia tai liiketoimintansa rakentamista alati muuttuvan palvelun tai sen yksittäisen ominaisuuden varaan.”

Mitä on ”laatu” somesisällöissä vuonna 2019? Ja miten se eroaa laadusta muissa yhteyksissä?

”Laadukkaalla sisällöllä on kyky herättää vastaanottajassa tunteita, oivaltamisen riemua ja se tuottaa hyvää mieltä. Toisaalta laadukas sisältö voi aikaansaada myös vahvan reaktion, joka generoi toimintaa siellä, missä asioilla on aidosti merkitystä – hyvinä vilpittöminä tekoina ihmiseltä ihmiselle.”

Laadukas sisältö perustuu faktoihin ja on totta. Mainonnan keinoin ja oikein kohdennettuna laadukas sisältö on aina relevanttia vastaanottajallensa.

Sosiaalisen median palveluissa laatua voidaan arvioida luovan idean, toteutuksen sekä julkaisuympäristön hyödyntämisen yhdistelmänä, joka onnistuessaan saa aikaiseksi myös aitoa keskustelua tai jopa yleviä tekoja.

Lukuun ottamatta somen vastavuoroisuuteen perustuvaa perimmäistä ajatusta, laatu sosiaalisen median sisällöissä ei eroa juurikaan viestinnän tai markkinoinnin toteutuksista muilla alustoilla.

Miten somea tulisi mitata vuonna 2019? Ja mitä pitää muuttua, jotta se onnistuu?

[Vastaukseni on kirjoitettu sillä oletusarvolla, että sosiaalisen median palveluiden analytiikka on jo monipuolisesti hyötykäytössä ja myöskin trafiikki, konversio ja myynti huomioidaan.]

”Vuonna 2019 olisi suotavaa keskittyä sisältöjen parissa vietetyn ajan mittaamiseen sillä nämä numerot kertovat sisältöjesi vetovoimaisuudesta.”

Osaltaan myös saadun palautteen sentimenttianalyysi sekä yrityksen mainetutkimukset kertovat omaa tarinaansa. Sosiaalisen median mittaamisessa voitaisiin jo unohtaa seuraajien ja emootioiden laskeminen ja keskittyä arvioimaan niitä positiivisia muutoksia, joita yritys voi omalla toiminnallaan aikaansaada ihmisten elämään tai vaikkapa palveluihinsa.

Sosiaalista mediaa hyödyntämällä positiivinen muutos ja teot voidaan tuoda toki näkyväksi, mutta yksistään löysien tykkäyspeukkujen keräilyllä maailmaa ei muuteta paremmaksi paikaksi.

Mikä on paras oppisi vuosista some-markkinoinnin parissa?

Lukuisat yritykset ovat lähtökohtaisesti ”totisia torvensoittajia” ja välillä jopa ne harmaimmat ja ’vähemmän seksikkäät’ julkisen sektorin toimijat laulavat viestinnän teoillaan monen yrityksen markkinointikampanjat suohon.

Esimerkiksi Verohallinnon lukuisat ja yllättävät ulostulot saavat ihmiset pitämään verottajaa yllättävän lupsakkaana toimijana ja median kirjoittamaan itsestään positiivisessa valossa. Monet yritykset vain haaveilevat vastaavasta huomiosta, myös ansaitun median osalta.

”Yritysten markkinointi- ja viestintäosastoilla on syytä katsoa peiliin ja harjoitella niitä keinoja, joilla saataisiin lisää pilkettä omaan silmäkulmaan.”

Ihmisten välisen vuorovaikutuksen mahdollistamisessa ja aikaansaamisessa on paljon hyviä puolia. Monille yksinäisille ihmisille internet ja sosiaalisen median palvelut saattavat tarjota henkireiän tai jopa ainoan mahdollisuuden olla yhteydessä muiden ihmisten kanssa. Mutta kolikolla on myös kääntöpuolensa.

”Sosiaalisen median palvelut aiheuttavat hälyttävällä tavalla riippuvuutta käyttäjilleen ja informaatiovaikuttamisen keinoin näiden palveluiden avulla on jo vuosien ajan muutettu maailmaa myös hyvin valitettavin seurauksin.”

Vaikka sosiaalisen median jätit väittäisivät missiokseen kauniita, maailmaa yhdistäviä ajatuksiaan, niiden perimmäinen tarkoitus on tehdä rahaa keinoja kaihtamatta.

Tämä tapahtuu koukuttamalla käyttäjät entistäkin tiiviimmin palvelunsa äärelle, keräämällä ja rikastamalla käyttäjien itsestään antamia ja generoimia tietoja sekä mahdollistamalla mainostajille entistäkin tarkempaa dataa käyttäjistään mainonnan kohdentamiseen.

Samaan aikaan näitä samoja mainonnan työkaluja voidaan hyödyntää kenen tahansa toimesta esimerkiksi disinformaation levittämiseen.

Kolme nopeaa.

  • Reagointinopeus vai suunnitelmallisuus?

Kun hyvin suunnitellun sisältöjen vuosikellon viisareiden väliin varaa sopivasti löysää pelivaraa reagointia vaativiin toteutuksiin, kaikki menee keskimäärin hyvin.

Todella herkällä liipaisinsormella saa pökäleet sujahtamaan tuulettimeen. Sanovat, että ahneella on paskainen loppu.

  • Orgaaninen vai maksettu?

”Ilmainen” näkyvyys on kuollut. Myöskään paska ei muutu konvehdiksi, vaikka kampanjaan pumpattaisiin saavikaupalla rahaa.

”Huonosti suunniteltu ’ilmainen ämpäri’ vituttaa jopa vastaanottajaa konmarituksen hetkellä.”

Suunnittelemalla tekemisensä johonkin näiden kahden ääripään väliin ja poimimalla molemmista parhaat puolet, saattaa osua kultasuoneen.

  • Sisällöt edellä vai kanavat edellä?

Kanavia tuskin olisi olemassa ilman sisältöä, mutta kanavat asettavat reunaehtoja sisällön muotoon.

Jos sisältö herättää tunteita osuessaan kohteeseensa oikeassa tilanteessa ja oikealla tulokulmalla, pitäisi sen teoriassa lähteä ”lentoon” kanavasta riippumatta.

Tosin, oma kohderyhmäsi päättää pyyhkäisyillään ja klikkauksillaan, missä kanavassa sinun olisi suotavaa ihastuttaa ja vihastuttaa.


Tutkimus: Somemarkkinoinnin trendit 2019

Kiitos tämän tekstin tutkimiseen käyttämästäsi ajasta. Arvostan, todella paljon.

/Martti


Kirjoittaja on sosiaalisen median paimen – tämän kirjoituksen yhteydessä hetkellisesti myös ennustaja, tulevaisuuden airut. Jopa oraakkeli. Yleisesti ottaen Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, sosiaalisen median palveluista sekä niiden integroimisesta osaksi tarinankerrontaa sekä sisältöjä. Työkseen hän tekee markkinointia ja viestintää sekä hyödyntää vuorovaikutusta toteutuksissaan.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s