Mihin katosivat uutisoinnin hyvät tavat?

 

”Mihin katosivat katsojat? Kingin ja X Factorin katsojaluvut hurjassa laskussa – näin kanava kommentoi jättisatsausten epäonnistumista”, kirkui Ilta-Sanomien otsikko.
theMartti-Mihin-katosivat-uutisoinnin-hyvät-tavat-IS.png

Yhtälöstä ei puutu kuin ”Huhhuh, katso Finnpanelin raportti.”

Ottamatta kantaa artikkelissa mainittuihin sisältöihin ja maamme tv-ohjelmiin liittyvää uutisointia jo pidempään seuranneena, todettakoon omana mielipiteenäni, että vaikuttaa vähän väsyneeltä tämä Nelosen kanssa samaan Sanoma-konserniin kuuluvan Ilta-Sanomien tai muiden aviisien kirjoittelu kilpailijan tv-sisältöihin liittyen.

Vastaavaa uutisointia en muista nähneeni MTV:n toteuttavan esimerkiksi viime syksyn Idolsin kohdalla, jota Nelonen ensimmäistä kertaa esitti ja joka uskoakseni jäi reilusti myös sille asetetuista tavoitteista. Floppeja ja onnistumisia löytyy tasaisesti myös Neloselta siinä missä kaikilta kanavilta.

Mielummin sitä näkisi mediakonsernien välisestä kilpailuasetelmasta huolimatta enemmän yhteen hiileen puhaltamista, kun puhutaan kaupallisista televisiokanavista, joiden tulevaisuudennäkymät ovat suuri kysymysmerkki jakeluteiden muuttaessa muotoaan ja tarjonnan moninkertaistuessa – kiitos internetin ja muiden aktiviteettien, jotka ihmisten rajallisesta vapaa-ajasta taistelevat. Myös mainosrahat tuntuvat hitaasti valuvan internetin jättien pohjattomaan kirstuun. Ilman mainosmyyntiä ei ole myöskään sisältöjä esitettäväksi.

Suomessa tv-sisältöjen tuotantobudjetit ovat toki naurettavan pieniä kv-pelureiden vastaaviin verrattuna ja kilpailu kiristyy yhä, kun Netflixin ohella myös HBO, Apple, Amazon, YouTube ja monet muut ovat hivuttautuneet samalle suomalaiselle hiekkalaatikolle. Jopa Facebook haluaa liikkuvalla kuvalla oman siivunsa ihmisten vapaa-ajasta – mitä nyt bisnesmallinsa mukaisesti datan keräämiseltään ja sen leväperäiseltä jakamiseltaan joutavat.

Paikalliset broadcasterit voivat kisata kansainvälisiä jättejä vastaan uniikilla suomalaisella kivilingolla – laadukkaalla kotimaisella ohjelmasisällöllä.

Semmoista me toden totta tarvitsemme niin kauan kuin oma erityinen äidinkielemme pohjolassa kukoistaa. Yleisradion rinnalla toivoisi näkevän jatkossakin kaupallisia tv-kanavia ja tervettä kilpailua, jonka myötä ennen kaikkea katsojat voittavat.

On kaikkien etu, että kotimainen televisio voi hyvin, sisällöt sen kuin paranevat ja katsojat viihtyvät ohjelmien äärellä kanavan numeroon katsomatta. Ja toki myös se, että ohjelmat herättävät keskustelua.

Esimerkkinäni nostamani artikkeli edistää kuitenkin aivan toisenlaista mielikuvaa television katselun nykytilasta.

Varsinaista sisältöä ruotiva kritiikki on täysin eri asia kuin kilpailijan katsojaluvuilla mässäily.

Toistaiseksi televisio näyttää voivan yllättävän hyvin – loputtomasta kuoleman povaamisesta ja ilkeästi kirjoittelusta huolimatta.

Huhhuh, katso Finnpanelin raportti vuoden 2017 kohokohdista.

Myös kotimaiset mobiilioperaattorit kampeavat itseään entistäkin tiiviimmin sisältöbisneksen pyörteisiin myydäkseen enemmän ja entistäkin nopeampia internet-yhteyksiään viihteen kylkiäisenä. Niillä on toki hallussaan myös huomisen jakelutiet.

Toivon hartaasti, ettei Liiga-kiekolle käy ”formulat”, jos kaikki-mulle-heti-ilmaiseseksi -orientoitunut kiekkokansa sattuisi karttamaan tuotetta sen kk-hinnan vuoksi. Telialle SM-Liigan esitysoikeudet ja tuotanto kustantavat kuitenkin maltaita. Jääkiekkoon Telia tuskin tyytyy vaan suunnitelmissa on laajentaa tarjontaa tilaisuuden avautuessa suuntaan jos toiseenkin. Onhan Telialla oma televisioliiketoimintansa, joka on onnistunut rekrytoimaan broadcastereiden tähtipelaajia monipuolisella sisältö- ja bisnesosaamisella.

Toistaiseksi Telian oma tuotanto rajoittuu tubettajilla kuorrutettuun tavaraan, Sannin live-keikkoihin ja Marco Bjurströmin juontamaan Heiluta huuliasi -ohjelmaan.

Kirjaston puolelta näyttää tosin löytyvän myös minun suosikkejani. Saattaisin jopa kokeilla palvelua, jos sarjan kuin sarjan katsomisoikeudet irtoavat ilman ylimääräisen laajakaistaliittymän hankkimista – kohtuullisella hinnalla.

Kirjoittaja on entinen MTV:n sosiaalisen TV:n tuottaja ja Lead Social Strategist, joka on erikoistunut vuorovaikutuksen sekä sisältöjen maailmaan ja vaikuttaa nykyään markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä finanssialalla. Martti Lindholm kirjoittaa blogissaan ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista, sekä muistelee niiden integroimisesta osaksi televisiosisältöjä. Se oli nimittäin mukavaa aikaa se.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti
WEB themartti.com

PÄIVITYS: Jos pidit lukemastasi, laita hyvä kiertämään. Ystäväsi saattavat ilahtua lukemastaan. Minä tai WordPress hukkasimme blogini jakopainikkeet, joten joudut ehkäpä kopioimaan linkin selaimen osoitekentästä. Sori siitä.

PÄIVITYS: Ongelma jakopainikkeiden kanssa ratkesi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s