#Kuntavaalit-keskusteluista TV-lähetyksiin.

Kuntavaalit 2017 herättivät muistot viiden vuoden takaa ja ajattelin kirjata ajatuksiani niihin liittyen sekä jakaa ne sinun kanssasi.

2012 minulla oli missio saada suomalaiset keskustelemaan toistensa kanssa kaikille yhteisistä sekä tärkeistä asioista. Rakennusmateriaaleina minulla oli televisiokanavat, web-sivut, MTV:n mobiilisovellukset, MTV Katsomo, tekstikanava, radio sekä sosiaalisen median palvelut.

Loputtoman suunnittelun, kokoustamisen sekä sisäisen lobbaamisen jälkeen olin saanut mahdollisuuden pilotoida uusia konsepteja suoriin televisiolähetyksiin, jossa katsojat ja heidän tuottama sisältö otettaisiin olennaiseksi osaksi jääkiekon MM-kisojen televisiolähetyksiä. Katsojia kuunneltaisiin, heille vastattaisiin ja tämä tehtäisiin niin television kuin myös sosiaalisen median välityksellä. Ihmisten kirjoittamat Facebook-kommentit sekä twiitit koristaisivat pian ruutugrafiikkoja lähes reaaliajassa ja heille avautuisi mahdollisuus myös osallistua kisalähetyksiin kysymyksin ja kommentein. Ja näin tapahtuikin. Olin toteutuksesta ja koko projektiin osallistuneen tiimin työstä äärimmäisen ylpeä, sillä kokonaisuus oli uraauurtava koko Suomessa.

theMartti_Kuntavaalit2012_001

Sain jatkaa Social-TV -konseptien pilotointia jääkiekon mm-kisojen jälkeen Big Brotherissa, Enbuske Linnanahde Crew’ssa sekä MTV Uutisten toteuttamissa suorissa kuntavaalilähetyksissä. Koin viimeksi mainittu suurena saavutuksena. MTV Uutisten ovi ei ollut auennut vastaavalla tavalla minua aikaisemmin vuorovaikutuspalveluja työstäneiden henkilöiden kohdalla.

theMartti_Kuntavaalit2012_002

Vaalit 2012 -toteutuksessa kommentit päätettiin poimia kolmesta eri lähteestä – tekstiviesteistä, Twitterin #kuntavaalit-hashtagin twiiteistä sekä MTV Uutiset Facebook-sivun kommenteista. Viestivirta moderoitiin ja parhaimmat julkaistiin reaaliajassa television ruutugrafiikoissa, mtv.fi -nettisivuilla sekä tekstikanavalla. En ikävystytä tähän väliin teknisillä yksityiskohdilla, mutta oheinen kaavio kuvaa toteutusta havainnollisesti.

theMartti_Kuntavaalit2012_003

Aivan kuten jääkiekon mm-kisojen tv-lähetysten kohdalla, ruudussa tuli esittää selkeät osallistumisohjeet. theMartti_Kuntavaalit2012_004

Erotuksena jääkiekon MM-kisojen social-tv -toteutuksesta, vaalilähetyksen grafiikoihin saatiin tuotua myös kommentoijien sosiaalisen median profiilikuvat. Vuonna 2012 tämä tuntui uskomattomalta uudistukselta.theMartti_Kuntavaalit2012_005.jpg

Eri keskustelut sulautettiin yhteen moderoinnin kautta ja lopputulosta oli helppo seurata usealla eri alustalla.theMartti_Kuntavaalit2012_015

2012 parhaita katsojien esittämiä kysymyksiä ja kommentteja esitettiin toimittajan voimin studiovieraina toimiville päättäjille. Päättäjät vastasivat kysymyksiin ja näin tv-katsoja sai mitä tilasi. Vuoteen 2017 tullessa ruutugrafiikoissa esitettävät twiitit ovat valitettavasti lähinnä tapettia eikä niitä tai yleisöä juurikaan huomioida juontajien toimesta. Sosiaalista mediaa käytetään lähinnä yksisuuntaisena markkinointikanavana ja se on sääli. Onneksi löytyy myös iloisia poikkeuksia – myös kaupallisten kanavien ohjelmien puolelta.theMartti_Kuntavaalit2012_010.jpg

13.9.2012 MTV3-kanavalla esitetyn suoran kuntavaalilähetyksen aikana kommentteja vastaanotettiin kiitettävästi, jos huomioidaan myös suomalaisten Twitter-käyttäjien maltillinen määrä ja MTV3 Uutiset -Facebook-sivun kommentoinnin passiivisuus. Tekstiviestejä sen sijaan satoi uskomattomat määrät, enkä ihmettele, sillä kyseessä oli koko kansalle tuttu käyttöliittymä.

theMartti_Kuntavaalit2012_011
Tekstiviestin määrä per minuutti poistettu kaaviosta.

theMartti_Kuntavaalit2012_013.jpg

Samaa kaavaa jatkettiin myös puheenjohtajien kuntavaalitenttilähetyksessä 24.10.2012, mutta profiilikuvat jätettiin ruutugrafiikoista pois. Kommenttien moderointi oli hidastunut ratkaisevalla tavalla, sillä myös lähettäjien profiilikuva piti tarkistaa. Mitä tahansa ei voinut suoraan televisiolähetykseen päästää ja trollaamisen mahdollisuudet olivat suuret.theMartti_Kuntavaalit2012_014.jpg
Onnistuneen Kuntavaalit 2012 -pilotin jälkeen pääsin MTV:n viihde- ja urheiluohjelmien ohella mukaan MTV Uutisten toteuttamiin tuotantoihin ja joiden vuorovaikutusta sekä monikanavaista kerrontaa olin suunnittelemassa ja toteuttamassa. Näihin kuuluivat Huomenta Suomi, 45 Minuuttia, SuomiAreena, eduskuntavaalit 2015 sekä MTV Uutisten vaihtelevat erikoisohjelmat, jotka toteutettiin suorina lähetyksinä. Osana kokonaisuutta ohjelman tai bränditilin some-profiileilla oli samanaikaisesti tuotettava myös mielenkiintoista sisältöä ja oltava vuorovaikutuksissa yleisön kanssa.

Kiinnostuin 2012 todenteolla myös sosiaalisen median analytiikasta, sillä kaikki tämä ”sosiaalisen median puuhastelu” ja sen ROI piti pystyä esittämään MTV:n johdolle merkityksellisenä tulevaisuuden tekemisenä ja uusia kaupallisia mahdollisuuksia avaavana mahdollisuutena. Ensimmäinen kaupallinen social-tv -viritys nähtiinkin jo tammikuussa 2013, jolloin Putouksesta tuli ”somelainen työvoitto”. Tämä on pitkä tarina ja palaan sen äärelle ehkä tuonnempana.

Elimme jännittäviä aikoja ja minulle myönnettiin 2013 ”Vuoden TV-tulokas” -tunnustuspalkinto. Minun ja monien muiden työ televisiosisältöjen vuorovaikutuksen edistämiseksi oli vihdoin noteerattu. Kiitettyäni televisioakatemiaa muistin toki vitsailla minun tehneen töitä alalla jo kymmenisen vuotta. Seuraavana vuotena vastaavan kunniamaininnan nimi muutettiin muotoon ”Vuoden TV-tekijä” ja sen on annettu jälkeeni käsikirjoittaja-tuottaja Joonas Nordmanille sekä ohjaaja-käsikirjoittaja Tuomas Summaselle.

Olen sanonut tämän saman jo aikaisemminkin, mutta otetaan kerta kiellon päälle: Sosiaalisen median kuherruskuukautta odotellaan yhä lukuisten TV-sisältöjen kohdalla. Mitä enemmän katsojien annetaan vaikuttaa ja vuorovaikuttaa varsinaisen tv-sisällön sekä ruutukasvojen kanssa ja mitä perusteellisemmin yleisön toiveet otetaan huomioon, sitä vahvempi ohjelmabrändistä kasvaa ja sitä enemmän siihen sitoutetut ihmiset janoavat sitä lisää. Näin ei valitettavasti tapahdu kovinkaan monen tv-sisällön kohdalla edes vuonna 2017. Sanon tämän 12 vuoden kokemuksella tv-ohjelmien vuorovaikutusta työkseni tehneenä ja uusia alustaälykkäitä vuorovaikutuselementtejä suunnitelleena ja toteuttaneena – kaikella rakkaudella.

Lopetin työt television ja mediayhtiön palveluksessa loppuvuodesta 2015, mutta televisiosisällöt, niihin liittyvät kanavat ja palvelut sekä sosiaalinen media ovat yhä lähellä sydäntäni. Seuraan alaa ja sen kehitystä herkeämättä ja tänään aion silmäillä suoria kuntavaalilähetyksiä. Ehkä jopa innostun twiittaamaan aiheesta.

 

Muuten.

Kuntavaaleja seurasi eduskuntavaalit 2015 ja sain ilon ja kunnian konseptoida ja suunnitella MTV Uutisten vuorovaikutusmahdollisuuksien kokonaisuutta entistäkin monipuolisemmaksi hyödyntäen vanhoja hyväksi havaittuja sekä uusiakin rakennuspalikoita.

MTV Uutiset 23.03.2015
Kuumat nimet -tentissä sosiaalinen media mukana aivan uudella tavalla
MTV Uutiset 24.03.2015
Äänestä: Kuka puhuttaa eniten somessa? Suora tv-tentti kello 20

Olin myös toteuttamassa lähetyksiä ja tuottamassa sisältöä kuvien ja tekstien muodossa MTV Uutiset -some-tilien takana, sillä olen aina halunnut aistia työni mahdolliset vaikutukset omakohtaisesti.

Lisää ajatuksiani vaalit 2015 -toteutuksista sekä analyysini #vaalit2015-hashtagin keskusteluista löydät näiden linkkien takaa:

https://themartti.wordpress.com/2015/03/19/suoran-vaalilahetyksen-huutokuoro-sai-twitterin-liekkeihin-vaalit2015/

https://themartti.wordpress.com/2015/03/23/todellinen-pohina-kaydaan-vaaliuurnilla-vaalit2015-data-osa2/

https://themartti.wordpress.com/2015/04/13/arkadianmaen-loppusuora-twiittianalyysi-vaalit2015-hashtagin-twiiteista-osa3/

https://themartti.wordpress.com/2015/04/20/suomen-twitter-jytky-lopullinen-analyysi-vaalit2015-twiiteista/

Kirjoittaja on entinen MTV:n sosiaalisen TV:n tuottaja ja Lead Social Strategist. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista, sekä muistelee niiden integroimisesta osaksi televisiosisältöjä.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s