Docventures ja sosiaalistinen ATK – Jatkuuko se 2017?

Hyvät sosialistisen ATK:n väärinkäyttäjät. On aika paljastaa graafinen esitys, infografiikka, jonka allekirjoittanut on laatinut harrastuspohjalta, yön hämärissä rakkaudesta lajia kohtaan.

#Docventures-analytiikkaa Twitteristä

  • Otanta aikaikkunassa 04.10.2013  – 14.10.2016
  • Analysissä on huomioitu kaikki twiitit ja retwiitit, joissa on esiintynyt #Docventures-hashtag.
  • Twiittejä julkaistiin 82 307 kpl, niitä julkaisi 15336 eri käyttäjää ja niiden laskennallinen Twitter-tavoittavuus oli noin 8,99 miljoonaa. Painotan sanaa laskennallinen. Se ei siis ole absoluuttinen totuus silmäpareista.
  • Vuosittain #Docventures on kerännyt katsojat TV:n lisäksi Twitterin äärelle kommentoimaan näkemäänsä sisältöä.
    2014: 5406 uniikkia twiittaajaa
    2015: 6653 uniikkia twiittaajaa
    2016: 5678 uniikkia twiittaajaa

  • Noin 30,93% twiiteistä on levinnyt re-twiittien, eli uudelleentwiittaamisen kautta. Kiinnostava sisältö madaltaa jakamisen kynnystä.
  • Internetin kohinan keskellä omalle twiitille saa lisää huomioarvoa omalla näkemykselläsi, uniikilla sisällöllä, osuvilla hashtageilla, linkeillä sekä kuvilla.
theMartti_Analysis_Docventures_2014_2016_3years_FINAL_001.jpeg
Taustakuva: Frank Rizzo, Docventures – GimmeYaWallet Productions Oy:n luvalla

Riku Rantala, retwiittaamisen SM-mestari

  • Riku Rantala on ahkera retweettaaja. Omien twiittien julkaisun lisäksi Rantala on retweetannut #docventures-twiittejä lähes 1547 kertaa kolmen vuoden aikana. En muista hetkeen nähneeni retwiittien osalta näin aktiivista TV-kasvoa tai toimittajaa. Tämä vaatii hyvin rasvatun ATK-laitteiston tai väsymättömät peukalot. Peukku!
  • Suuren seuraajamäärän ansiosta Rantala kipuaa kirkkaasti vaikuttavimpien #docventures-twiittaajien kärkeen.
  • Rantalan ohella ohjelman virallinen tili @docventures toimii solmukohtana kaikelle Twitterin #docventures -sisällölle jakaen sitä ahkerasti eteenpäin verkostolleen, yhteisölle, jossa viestit resonoivat keskimääräistä paremmin.

theMartti_Analysis_Docventures_2014_2016_3years_FINAL_002.jpeg

Yksilöt osana yhteisöä

  • Uniikeista twiittaajista noin 49% twiittasi tai retwiittasi useammin kuin yhden kerran otannan aikaikkunassa.
  • Noin 27% kerran tai useammin #docventures-hashtagilla twiitanneista tai retwiitanneista uniikeista twiitaajista on 100-500 seuraajaa.
  • Enemmän kuin 1000 seuraajaa omaavat uniikit twiittaajat (noin 8%) pystyvät tavoittamaan sisällöllään suurempia massoja. Tosin yksittäisen twiitin elinaika voidaan laskea minuuteissa.
  • Tuhansia seuraajia omaavat uniikit voitaneen laskea Twitterin ”mielipidevaikuttajiksi”, joiden tuottamalla sisällöllä on ainakin näennäisesti suurempi painoarvo omassa somekuplassaan. Huom! Twitter-seuraajien määrä ei tee kenestäkään automaattisesti mielipidevaikuttajaa tai monipuolista sekä mielenkiintoista sisältöä tuottavaa tahoa.
theMartti_Analysis_Docventures_2014_2016_3years_FINAL_003.jpeg
Taustakuva: Frank Rizzo, Docventures – GimmeYaWallet Productions Oy:n luvalla

Mobiili on yhä ”uusi” musta

  • Noin 27,3% twiiteistä on julkaistu Android-laitteen sovelluksesta.
  • Noin 23,1% twiiteistä on julkaistu verkkoselaimen kautta twitter.com -palvelussa.
  • Windows Phone on alustana kirottu. 6,66% twiiteistä on julkaistu Windows Phone -laitteella.
  • Noin 66,1% twiiteistä on julkaistu mobiililaitteilla.
  • Robottien tekemiä twiittejä on noin 0,6% kaikista otannan twiiteistä. Roboteiksi lasketaan esimerkiksi ’käyttäjät’ @PinnallaFI sekä @Twiitit, jotka twiittaavat automaattisesti statistiikkaa aiheista, joista suomalaisiksi tunnistettavat tilit julkaisevat sisältöä.
  • Mobiili on yhä uusi musta ja sekakäyttö TV-ohjelman kohdalla ja reaaliaikainen keskustelu digitaalisilla alustoilla sisältyy kasvavassa määrin yhä suuremman joukon yhdessä koettavaan elämykseen.

themartti_analysis_docventures_2014_2016_3years_final_004

Laatu korvaa määrän?

  • Parhaimmillaan #docventures-twiittejä on julkaistu 3958 twiitin päivävauhdilla. Tämä tapahtui 5.10.2016.
  • Päiväkohtaisista twiittimääristä voidaan myös todeta twiittaamisen rauhoittuneen hieman vuonna 2015 esitetyn tuotantokauden jälkeen.
  • Onko Twitter pois ”muodista”, kuherruskuukausi palvelun kanssa ohi ja twiittaaminen arkistunut tai jäämässä kokonaan pois?
  • Sosiaalisen median kuherruskuukautta odotellaan yhä lukuisten TV-ohjelmien kohdalla. Eivätkö vanhan maailman TV-tuottajat vieläkään ymmärrä? Mitä enemmän katsojien annetaan vaikuttaa ja vuorovaikuttaa varsinaisen tv-sisällön sekä ruutukasvojen kanssa ja mitä perusteellisemmin yleisön toiveet otetaan huomioon, sitä vahvempi ohjelmabrändistä kasvaa ja sitä enemmän siihen sitoutetut ihmiset janoavat sitä lisää. Sanon tämän 12 vuoden kokemuksella tv-ohjelmien vuorovaikutusta työkseni tehneenä ja uusia alustaälykkäitä vuorovaikutuselementtejä suunnitelleena. Kaikella rakkaudella.
  • Varsinainen sisältö ja tarinankertoja tulevat olemaan aina keskiössä, mutta Docventures todistaa myös yhteisön rakentamisen voiman. Yhteisöjen merkitys korostuu entisestään yhtenä sisällöntuotannon peruspilareista sosiaalisilla alustoilla. Ilman perinteistä tai digitaalista leirinuotiota tarinasi eivät tavoita juuri ketään ja samassa sisältösi muuttuu kohinaksi, joka on kuin kärpäsen surinaa tiedon valtateillä ahavoituneiden diginatiivien korvissa.

Ilman perinteistä tai digitaalista leirinuotiota tarinasi eivät tavoita juuri ketään ja samassa sisältösi muuttuu kohinaksi.

  • Lisäksi allekirjoittaneella on faktaan perustuva tieto siitä, että Docventuresin kohdalla sosiaalisen median palvelut sekä katsojien osallistaminen ovat olleet suunnittelupöydällä jo päivästä numero 1 lähtien. Vuorovaikutteisia elementtejä ei ole jälkeenpäin pakotettu avioon sisällön kanssa, kuten monen muun formaatin kanssa valitettavasti toimitaan.
theMartti_Analysis_Docventures_2014_2016_3years_FINAL_005.jpeg
Taustakuva: Frank Rizzo, Docventures – GimmeYaWallet Productions Oy:n luvalla

Offline-maailman teot ja tapahtumat heijastuvat digitaaliseen maailmaan

  • Twiittejä on julkaistu eniten keskiviikkoisin niiden kellonaikojen yhteydessä, jolloin Docventures -sisältöä on esitetty Yle TV2 -kanavalla. Tämä ei liene mikään yllätys.

Prime time televisiossa tarkoittaa myös prime timea Twitterissä ohjelman virallisen hashtagin alla.

theMartti_Analysis_Docventures_2014_2016_3years_FINAL_006.jpeg

Oliko tämä kolmen vuoden #docventures-twiittiaalto paljon vai vähän? Kaikki on suhteellista, eikä eri kontekstissa tapahtuvia ”digitaalisia torikokouksia” voi suoraan verrata toisiinsa. Siitäkin huolimatta toivon, että käyt kurkkaamassa referenssejä TV-ohjelmien aikaansaamista twiittimääristä MTV:n Some-TV-Mittarista, jota kehitin aikoinaan kollegani kanssa usean vuoden ajan. Katso sivun alaosasta kaikkien aikojen top 10, joka listaa yhden päivän aikana kertyneitä twiittisaldoja eri tv-ohjelmiin liittyvien hashtagien kohdalla.

Docventures ei ole ”Suomen twiitatuin tv-ohjelma”, mutta sisällön ja esimerkiksi menneiden kausien aikana toteutetut viikon aktivismit sekä niiden vaikutukset näkyvät toisaalla – siellä, missä asioilla on aidosti ja oikeasti merkitystä: ajatuksissamme, mahdollisesti muuttuneissa arvoissa ja valinnoissamme. Oikeassa elämässä.

Kaiken lisäksi. Docventures on saanut nuoremmat katsojat avaamaan television ja  katsomaan jopa dokumenttielokuvia. Se on uskomattoman hienoa. Pakko arvostaa!

Tämä analyysi ja sen infografiikat on sorvattu kasaan käsityönä ja suurta rakkautta osoittaen sosiaalista mediaa hyödyntäville TV-ohjelmille, niiden generoimalle tiedolle ja sen visualisoinnille. Käytössäni oli Twitterin API:n kautta raavittu #Docventures-data, jota on pyöritelty Excelin, Keynoten sekä Photoshopin kautta blogini sivuille.

Kiitos ajastasi, jonka olet käyttänyt tämän blogin tutkimiseen.

/Martti

———

Kansikuva sekä infografiikoiden 1, 3 ja 5 taustakuvat: Frank Rizzo, Docventures, GimmeYaWallet Productions Oy:n luvalla.

Kirjoittaja on digitaalisen vuorovaikutuksen strategi sekä viestinnän tekijä. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista sekä niiden integroimisesta osaksi brändien tarinankerrontaa sekä sisältöjä. Piristääkseen itseään sekä ympäristöään allekirjoittanut pyörittelee myös dataa ja visualisoi sitä mielenkiintoisempaan ja havainnollisempaan muotoon.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti

Yksi kommentti artikkeliin ”Docventures ja sosiaalistinen ATK – Jatkuuko se 2017?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s