Operaattorin uudet vaatteet?

Sanokaa minun sanoneen, mutta on vain ajan kysymys, koska Suomessa toimivat mobiilioperaattorit ryhtyvät hankkimaan enemmänkin sisältöihin liittyvää substanssiosaamista sekä kokonaisia sisältötaloja elävöittääkseen omia tilausvideopalveluitaan.

Luin uutisen AT&T:n shoppailuvimmasta. Kauppakassissa olivat HBO, CNN ja loputkin Time Warnerista. Maailma muuttuu ja se on upeaa.

Kollegani kommentoi Facebook-julkaisuani kysymyksellä: ”Eikö Elisan Viihde ole jo iso pelaaja, isosti mukana kotimaisissa elokuvatuotannoissa & Netflix-tyyliin omia sarjasisältöjä?

En muuten saa tähän hätään päähäni ainuttakaan Elisan, TeliaSoneran tai DNA:n ”oman” sarja- tai elokuvasisällön nimeä. Tiedän kylläkin, että [tähän jokin operaattorin nimi] viihde -paketin avulla voi katsoa televisiokanavia, kuten Yle 1, Yle 2, MTV3, Nelonen, Sub, Jim, Liv, Ava… Mitä näitä nyt on.

Asiasta viidenteen, yksikään kuluttaja ei oikeasti ymmärrä hevonhelvettiä maksukanavaviidakosta tai miten se toimii missäkin – vai toimiiko ollenkaan.

Ihmisen näkökulmasta palveluilla on kaksi vaihtoehtoa: palvelu joko toimii tai ei toimi.

Takaisin asiaan.

Ihmiset sanovat katsovansa televisiota, Netflixiä, YouTubea tai Yle Areenaa, joka kotimaisista tilausvideopalveluista näyttää vakiinnuttaneen paikkansa – myöskin Yleisradion strategian ytimessä. Uudet tuulet taisivat saada alkunsa viimeistään Risto Kuulasmaan vetämästä Yle PROPHECY-tapahtumasta, johon sain kunnian osallistua, vaikka tuolloin työskentelin Pöllölaaksossa, aidan toisella puolella.

Merkityksellistä sisältöä, ihmisille

Olisi TeliaSoneran, Elisan tai DNAn etu, jos siellä välteltäisiin päätymästä samaan tilanteeseen kuin 2000-luvun alun Nokiassa, jossa ei nähty insinöörilasien läpi sisältöjen tai ekosysteemin merkitystä puhelimelta tai matkapuhelinverkoilta.

Kotimaisista matkapuhelinoperaattoreista rakentunut mielikuvani on hyvin vahva. Se on insinöörivetoinen prosessikaavioiden loputon suo, joka keskittyy enemmän teknisiin ominaisuuksiin kuin suurten elämysten tai tunteiden välittämiseen.

Ilahduttavaa on se tosiasia, että operaattorit ovat tehneet kovasti töitä sisältöjen eteen ja niillä on vielä erinomaiset mahdollisuudet muuttaa pelikentän muotoa. Miksi tv-sisältöjen jakelusta pitäisi maksaa esimerkiksi Digitalle? Operaattoreiden hallussa on valmiit IP-pohjaiset jakelutiet, joiden kautta on mahdollista päästä ihmisten sydämiin suoraan tietoverkkojen kautta.

Näinhän asia käytännössä jo onkin, mutta pääasiallisesti muiden tuottamien palveluelämysten mahdollistajana. Myös taloudellisesti niillä on erityisen vakaalle pohjalle rakennettua liiketoimintaa, joka sallinee suuremmatkin investoinnit sisältöihin. Operaattoreilla on asiakkaistaan ja heidän käyttäytymisestään enemmän dataa kuin asiakas itse toivoisi.

Mielikuvallisesti operaattorit ovat vielä kaukana esimerkiksi Netflixin luomasta, datan hyödyntämiseen pohjautuvasta ja helposti käytettävästä suosittelukoneesta, joka tarjoaa väriläiskän harmaan arjen keskelle elokuvavuokraamoiden tarjontaa vastaavalla keskinkertaisuudella yhdistettynä muutamiin kansainvälisiin hitteihin. Näistä hiteistä on muodostunut ilmiöitä ja puheenaiheita.

Erinomaiseen laatuun keskittyvä HBO onnistuu lähes jokaisen sisältönsä kohdalla, mutta onhan se helppoa, koska heidän ei tarvitse kääriä pökäleitä kultapapereihin. HBO:lla sisältö on kuningas. On muuten mielenkiintoista nähdä mitä taikoja kotimainen Reaktor voi saada aikaan työstäessään HBO:n uusia palveluita.

Perinteinen televisio muuttaa muotoaan

Maastamme löytyy todella paljon (televisio)tuotantoyhtiöitä, jotka osaavat luoda laadukkaita sisältöjä. Maastamme löytyy myös kaupallisia tv-toimijoita, broadcastereita, joiden omien brändien vetovoima yhdistettynä sisältöjen ilmiöittämisen ja paketoimisen taitoon on tehokas voimavara. Karrikoiden ilmaistuna broadcasterit ovat kuin televisiomaailman levy-yhtiöitä, markkinointikoneistoja.

Tuotantoyhtiöiden sekä televisiokanavien taustalta löytyy uskomaton määrä luovia ihmisiä sekä oman erityisosaamisalueensa ammattilaisia, enkä yhtään ihmettelisi, jos joku kaunis päivä heidän palkkansa maksaisikin jokin Suomessa toimiva matkapuhelinoperaattori. Alkusoitto sekä ensimmäinen säkeistö on jo nähty ja kuultu. Odotan yhä kertosäettä.

Mutta. Koska kansainvälinen peluri tulee syö kaikki paikalliset toimijat ja laittaa taskuunsa myös kaikki mainosrahat?

Onko kotimaisuudesta kivilingoksi Goljatia vastaan?

Kiitos ajastasi, jonka olet käyttänyt tämän blogin tutkimiseen.

Kansikuva: Itse piirsin ja sen kyllä huomaa. Mutta miksi? Koska immateriaalioikeudet.

[EDIT 23.10.2016 klo 16.22] Lisätty maininta Yle PROPHECY -tapahtumasta

—–

Kirjoittaja on digitaalisen vuorovaikutuksen strategi sekä viestinnän tekijä. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista sekä niiden integroimisesta osaksi brändien tarinankerrontaa sekä sisältöjä. Nähtävästi, tänään on eksytty myös television ihmeelliseen maailmaan. Sori siitä.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s