Mikä ihme on #diginatiivi ja osaako se puhua somea?

Uskallatko ulkoistaa yrityksesi viestinnän diginatiivin käsiin?
–Kaikella rakkaudella, se on vallankumouksellinen ajatus, jolla voit ohimennen paikata omaa viitseliäisyyttäsi tai peitellä osaamattomuuttasi, mutta mietitään asiaa vielä tarkemmin.

Diginatiivi on se myyttinen olento, joita some-gurujen ja -ninjojen ohella odotetaan saapuvan yritysten palvelukseen. Usein myös some, leikkisästi ilmaistuna somettaminen, mielletään kepeäksi tekemiseksi, joka ’vanhan maailman’ organisaatioissa ajatellaan olevan nuorison kotkotuksia, jotain vähemmän vakavaa puuhastelua; loputon kissavideoiden virta emojien keskellä.

Voiko yrityksen sometuksen siis laiskuuttaan ja hyvillä mielin delegoida esimerkiksi harjoittelijan tai nuoren assistentin harteille? Diginatiivina hän hallitsee varmasti kaiken Internettiin liittyvän tekemisen. Ja toisaalta, sehän on vain somea – ei sen toteuttaminen vaadi erityistaitoja.

Karrikoiden, tässä kohtaa somettamisen osaamisen vähimmäisvaatimukseksi on asetettu verkossa roikkuminen 24/7, Netflixin tai viihdepalveluiden käyttäminen, uusimpien applikaatioiden sujuva asentaminen älylaitteeseen ja niiden parissa touhottaminen – unohtamatta lukuisten pikaviestimien multisuorittamista useiden eri kaveriporukoiden kanssa.

Diginatiivi, HR-osastojen tietämättömyyden harha?

Vaikka z- tai y-sukupolven edustajat ovat syntyneet ja kasvaneet aiempaa kommunikatiivisemmassa maailmassa internetin, älylaitteiden ja sovellusten keskellä,  diginatiivius ei ole synnynnäinen ominaisuus, joka allekirjoittaa ihmisen osaavan käyttää kaikkia mahdollisia digitaalisia tai teknisiä alustoja yritysten ja organisaatioiden maailmassa.

Se ei myöskään tarkoita sitä, että diginatiivi olisi valmis viestimään yrityksen nimissä tai sille ominaisella äänensävyllä, tuottamaan moniulotteisia oivaltavia sisältökokonaisuuksia tai luomaan ylipäätään mitään mielenkiintoista sisältöä – puhumattakaan yrityksen liiketoiminnan kannalta relevantista ja strategian mukaisesta some-tekemisestä, joka parhaimmillaan vastaa myös kysymykseen somen ROI’sta.

Hyvän some-sisällön tuottaminen ja nauttiminen ovat täysin eri asioita. Diginatiivi kyllä tunnistaa itseään miellyttävät sisällöt, löytää nopeasti leviävät some-ilmiöt, mutta ei välttämättä osaa luoda niitä itse.

Digi-Midaan kosketus muuttaa kaiken meemeiksi ja viraaliksi?

Kaikki mihin diginatiivi tai ammattimainen sisällöntuottaja koskee, ei valitettavasi muutu meemeiksi tai viraali-ilmiöiksi sosiaalisille alustoille. Siinä missä perinteinen media kirjoittaa some-hiteistä jo siinä vaiheessa, kun alkuperäinen julkaisu on saanut kymmeniä tai satoja tykkäyksiä toimittajan omassa somekuplassa, monet yritykset kertovat luovansa meemikuvia ja viraalivideoita ja jopa tuotteistavat näitä. Tässähän on jo lähtökohtaisesti monta ajatusta väärin. Kyse voi olla puhtaasti tietämättömyydestä tai vaihtoehtoisesti asioiden pukemisesta trendikkäiden otsikoiden alle –  keisarin uudet vaatteet – sarja väärinkäytettyjä termejä.

Jos Internetissä kaatuu puu ja kukaan ei ole kuulemassa, kuuluuko siitä ääni? Meemi ei ole automaattisesti se hassunhauska kuva, johon on upotettu sutkaus valkoisella Impact-fontilla. Kuvista tai videoista muodostuu meemejä tai viraaleja vasta siinä vaiheessa, kun ne leviävät ihmisten digitaalisilla seinillä tai kun Internetin kaikukoppa säteilee niistä monimuotoisia heijastumia. Yksinkertaistettuna meemi on oivaltava ja eri konteksteja yhdistelevä visuaalinen tarina, joka edetessään muuttaa myös muotoaan tarinankertojasta riippuen.

Kuvista tai videoista muodostuu meemejä tai viraaleja vasta siinä vaiheessa, kun ne leviävät ihmisten digitaalisilla seinillä tai kun Internetin kaikukoppa säteilee niistä monimuotoisia heijastumia.

Internetissä organisaatioiden kiinnittyminen ajankohtaisiin ilmiöihin ei ole täysin ongelmatonta myöskään käytettävissä olevan materiaalin suhteen. Vastassa ovat myös tekijänoikeudet, lait ja asetukset, joilla Internetissä rehottavat tee-se-itse tai mash-up -kulttuurit pyyhkivät lattiaa. Julkinen toimija tai yritys ei voi käyttää Internetistä poimimaansa materiaalia viestinnässä tai markkinoinnissa ilman lupaa tai korvausta vaikka diginatiivit, yksityishenkilöt omissa kanavissaan niin toimisivatkin.

Yritysten onnistuneet viestinnän ja markkinoinnin teot vaativat runsaasti ajattelutyötä, laadukasta sisältöä, timanttisen toteutuksen, oikean ajoituksen sekä edes ripauksen tunneälyä. Monimuotoinen ja erinomainen teknisten alustojen hyödyntäminen vaatii myös pitkäjänteistä työtä sekä jatkuvaa opiskelua. Mitä tulee erinomaiseen ’kanavaälykkääseen’ some-sisältöön tai sen tuottamiseen, vaatii se monimuotoista sosiaalisten verkostojen ja ihmisen käyttäytymisen ymmärtämistä yhdistettynä kulttuurilliseen ja historialliseen tietoon. Kaikkien edellä mainittujen asioiden loksahtaessa paikoilleen organisaatiolle sopivassa kontekstissa, sisältökokonaisuus voi resonoida kohteessaan ja saattaa levitä tietoverkoissa kuin metsäpalo heinäkuun helteessä.

Miten voisimme hyödyntää diginatiiveja?

Yritysten käytössä diginatiivi on ilmiasuna sitä samaa ohutta yläpilveä kuin esimerkiksi valtiolle digitalisaatio, jos ajatuksena oli kuitenkin konkreetinen tekeminen ja osaaminen, jota esimerkiksi rekrytointi-ilmoituksilla halutaan saavuttaa. Välillä digitalisaatio vaikuttaa olevan analogisen maailman tai liiketoiminnan konvertointia kivijalasta ykkösiksi ja nolliksi – vain digitalisaation vuoksi. Digi[tähän jokin trendikäs sana] ei ole itseisarvo.

Digi[tähän jokin trendikäs sana] ei ole itseisarvo.

Aina on ollut ja aina tulee olemaan ihmisiä, jotka ovat luontaisesti ja muita enemmän kiinnostuneita omaksumaan uusia asioita, yhdistellen näitä olemassa olevaan ja välillä myös täysin uusia asioita luoden.

Tämän lisäksi aina on ollut ja aina tulee olemaan ihmisiä, jotka ovat luontaisesti ja muita enemmän ulospäinsuuntautuneita. He osaavat ilmaista itseään monipuolisesti – myös lukuisilla eri äänensävyillä ja tyyleillä –  alustasta riippumatta ja kuunteleminen on heidän tärkeimpiä työkaluja. He janoavat vuorovaikutusta ympäröivän maailman kanssa, koska haluavat ymmärtää sitä paremmin – ehkäpä tehdä siitä jopa entistäkin paremman paikan.

Edellä mainitut ominaisuudet yhdistettynä diginatiivin rohkeuteen ajatella asioita ja maailmaa laatikon ulkopuolelta saattava olla lyömätön yhdistelmä, joka antaa vauhtia organisaatioiden muutosprosesseihin.

Maailma muuttuu avoimemmaksi ja läpinäkyvämmäksi ja muutosten keskellä homo sapiens sapiens ja sen luomat perinteiset organisaatiot yrittävät pitää pään pinnalla. Vetoan kaikkiin digihurmoksessa kieriskeleviin toimijoihin: Jätetään kiipeämättä perse edellä puuhun ja mahdollistetaan ihmisille, myös diginatiiveille, aikaa ja mahdollisuus perusteelliseen koulutukseen sekä jo olemassa olevien työkalujen ja taitojen entistäkin tehokkaampaan käyttöön.

Kiitos ajastasi, jonka olet käyttänyt tämän blogin tutkimiseen. Kirjoituksessa esiintyvien kuvien Internettiä tarkempi alkuperä ei ole tiedossa ja tarpeen vaatiessa olen muokannut niitä palvelemaan myös omia henkilökohtaisia tavoitteita.

Jos innostuit, tässä toinen kirjoitukseni ”Terveisiä TV-kuplan ulkopuolelta: Brändisi datalla on nimi, tunteet ja elämä”, joka pureutuu aihetta sivuten median tai paremminkin kotimaisten tv-talojen ongelmiin:
1. Data- ja miljoonakiimassa ihminen unohtuu. Välillä myös se, kenelle sisältöä tuotettiinkaan.
2. Kotimaisilla broadcastereilla on harmillisen vähän oivaltavaa some-sisältöä tuottavia ja todella taitavia TV-some-ammattilaisia, joiden työn jälkeä allekirjoittanut katsoo ihaillen ylöspäin.

Jos mietitään immateriaalioikeuksia sosiaalisessa mediassa, suosittelen lukemaan teksitini Ellun Kanojen blogista.

Kirjoittaja on digitaalisen vuorovaikutuksen strategi sekä viestinnän tekijä. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista sekä niiden integroimisesta osaksi brändien tarinankerrontaa sekä sisältöjä. Piristääkseen itseään sekä ympäristöään allekirjoittanut pyörittelee myös dataa ja visualisoi sitä mielenkiintoisempaan ja havainnollisempaan muotoon.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti

themartti_analysis_nbforum_leadership_newworld_oldworld

[EDIT 12.10.2016 klo 16.45] Tekstin alkuun lisätty yksi väliotsikko.

3 kommenttia artikkeliin ”Mikä ihme on #diginatiivi ja osaako se puhua somea?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s