Kaksi vuotta #digitalist-taivaalla.

2 vuotta #Digitalist-dataa Twitteristä. Siihen mahtuu ”muutama” twiitti ja monta twiittaajaa. Toivottavasti taustalla siirrytään sanoista myös tekoihin. Suomea ei digitalisoida twiittaamalla.

732 päivää = 15 520 tuntia = 1 051 200 minuuttia = 63 072 000 sekuntia.
Tämä tarkoittanee mielenkiintoista viestintää,
ideoiden sparrailua sekä ajatuksia huomisesta.

#Digitalist-analytiikkaa Twitteristä

  • Otanta aikaikkunassa 09.10.2014  – 09.10.2016
  • Analysissä on huomioitu kaikki twiitit, joissa on esiintynyt #digitalist-hashtag.
  • Twiittejä julkaistiin 190 278 kpl, niitä julkaisi 18893 eri käyttäjää ja niiden laskennallinen Twitter-tavoittavuus oli noin 31,2 miljoonaa. Painotan sanaa laskennallinen. Se ei siis ole absoluuttinen totuus silmäpareista.
  • Helmikuun 2016 alussa kerran tai useammin #digitalist-hashtagilla twiitanneita tai twiittien uudelleenjakajia uniikkeja twiitaajia oli kumulatiivisesti 12865 kpl. Viimeisten kuukausien aikana ja 9.10.2016 tultaessa kasvua on havaittavissa noin 46% verran. Uskaltaisin väittää, että uusia digitalisteja on ilmestynyt twiittivirtaan tasaiseen tahtiin. Yhdessä saamme enemmän aikaan.
  • Noin 59,16% twiiteistä on levinnyt re-twiittien, eli uudelleentwiittaamisen kautta. Kiinnostava sisältö madaltaa jakamisen kynnystä.
  • Kohinan keskellä omalle twiitille saa lisää huomioarvoa omalla näkemykselläsi, uniikilla sisällöllä, osuvilla hashtageilla, linkeillä sekä kuvilla.

theMartti_Analysis_Digitalist_2014_2016_2years_FINAL.001.png

  • Digitalist Networkin pääsihteerin Ville Tolvanen sekä Digitalist Networkin @DigitalistInfo toimivat hubeina kaikelle #digitalist-sisällölle jakaen niitä ahkerasti eteenpäin suurelle verkostolleen, yhteisölle, jossa viestit resonoivat keskimääräistä paremmin. Tolvasen twiittejä ja retwiittejä on jaettu huimat määrät myös eteenpäin.
  • Hälyttävin havainto löytyy yksittäisten käyttäjien näkymästä (ks alla), joissa eri käyttäjät on järjestetty TOP 25 -listoille aktiivisuuden, vaikuttavuuden tai seuraajien mukaan. Alunperin ja ilmeisesti parodiaksi tarkoitettu käyttäjä – tai paremminkin trolli – @tollevilvanen on häirinnyt ja kiusannut otannassa lähes 3 300 twiitin verran itse kirjoittamiensa sekä julkaisemiensa twiittien voimin.
  • Joku taho/henkilö on käyttänyt tähän tarmoa ja aikaa melkoisesti. Onko vittuilu jollekin meistä kokopäivätyö ja mitä kaikkea positiivista ja tuottavaa kaikella tällä energialla olisikaan voinut saada aikaan?
  • Toinen mielenkiintoinen mielenilmaus on @Dogetalist-tili, joka on twiitannut ensimmäisen #Digitalist-twiittinsä vasta 27.9.2016, mutta on tämän jälkeen ehtinyt saada paljon aikaan.

themartti_analysis_digitalist_2014_2016_2years_final-002

Yksilöt osana yhteisöä

  • Uniikeista twiittaajista noin 49% twiittasi useammin kuin yhden kerran otannan aikaikkunassa.
  • Noin 38% kerran tai useammin #digitalist-hashtagilla twiitanneista uniikeista twiitaajista on 100-500 seuraajaa.
  • Enemmän kuin 1000 seuraajaa omaavat uniikit twiittaajat (noin 19%) pystyvät tavoittamaan sisällöllään suurempia massoja. Tosin yksittäisen twiitin elinaika voidaan laskea minuuteissa.
  • Tuhansia seuraajia omaavat uniikit voitaneen laskea Twitterin ”mielipidevaikuttajiksi”, joiden tuottamalla sisällöllä on ainakin näennäisesti suurempi painoarvo omassa somekuplassaan.
    Huom! Twitter-seuraajien määrä ei tee kenestäkään automaattisesti mielipidevaikuttajaa tai monipuolista sekä mielenkiintoista sisältöä tuottavaa tahoa.

theMartti_Analysis_Digitalist_2014_2016_2years_FINAL.003.png

Mobiili on yhä ”uusi” musta

  • Noin 18,6% twiiteistä on julkaistu verkkoselaimen kautta twitter.com -palvelussa.
  • Noin 68,8% twiiteistä on julkaistu mobiililaitteilla.
  • Robottien tekemiä twiittejä on noin 0,6% kaikista otannan twiiteistä.
  • Mobiili on yhä uusi musta ja live-tapahtumien kohdalla reaaliaikainen keskustelu digitaalisilla alustoilla sisältyy kasvavassa määrin yhä suuremman joukon yhdessä koettavaan elämykseen.
  • Seminaarien kohdalla twiittaamista voidaan pitää uutena keinona kuiskata niin vierustoverille kuin myös koko salille. Lisäksi twiittaaminen on hyvä keino tehdä julkisia muistiinpanoja kuulemastaan, joka varmasti rikastuttaa myös twiittaajan omaa Twitter-verkostoa.

theMartti_Analysis_Digitalist_2014_2016_2years_FINAL.004.png

Laatu korvaa määrän?

  • Parhaimmillaan #digitalist-twiittejä on julkaistu 6474 twiitin päivävauhdilla. Tämä tapahtui 27.1.2015.
  • Päiväkohtaisista twiittimääristä voidaan myös todeta Twiittaamisen rauhoittuneen seminaaripäivinä vuoden 2015 alun piikin jälkeen. Syitä tähän voi olla monia ja nämä tulivat ensimmäisenä mieleeni:
  1. Onko Twitter pois ”muodista”, kuherruskuukausi palvelun kanssa ohi ja twiittaaminen arkistunut tai jäämässä kokonaan pois?
    -Tosin, kuherruskuukautta odotellaan yhä lukuisten brändien ja johtajien kohdalla. He eivät ole vieläkään vakuuttuneet siitä tosiasiasta, että johtaminen on vahvaa sekä vaikuttavaa viestintää kaksisuuntaisesti, läpinäkyvästi – oman esimerkin kautta.
  2. Onko infoähkyinen seminaariyleisö enemmän tietoisesti läsnä offline-maailmassa huomattuaan, että samanaikainen puhujan kuunteleminen, asian sisäistäminen sekä twiittaaminen on yksinkertaisesti mahdotonta?
  3. Onko Digitalist-seminaarien sisällöissä jokin muuttuja kääntynyt parempaan tai huonompaa suuntaan? Onko sisältö sekä puhujat niin timanttia, että vetävät kaiken huomion itseensä ja Twiittaaminen yksinkertaisesti unohtuu? Koskettaako kuultu sisältö kuulijakuntaa?

Jokainen Digitalisti voi vastata näihin kysymyksiin omasta näkökulmastaan ja herättää aiheesta vaikkapa keskustelua Twitterissä.

themartti_analysis_digitalist_2014_2016_2years_final-005

Offline-maailman teot ja tapahtumat heijastuvat digitaaliseen maailmaan

  • Twiittejä on julkaistu eniten niiden arkipäivien tai kellonaikojen yhteydessä, jolloin Digitalist Network -seminaarit ovat olleet käynnissä. Tämä ei liene mikään yllätys.

theMartti_Analysis_Digitalist_2014_2016_2years_FINAL.006.png

Tämä analyysi ja sen infografiikat on sorvattu kasaan käsityönä ja suurta rakkautta osoittaen tiedolle ja sen visualisoinnille. Käytössäni oli Twitterin API:n kautta raavittu #Digitalist-data, jota on pyöritelty Excelin, Keynoten sekä Photoshopin kautta blogini sivuille. Yhdessä taustakuvassa vilahtaa myös Gephillä visualisoitu näkymä #Digitalist-hashtagin tiedosta aikaikkunassa 8-17.6.2015.

Kiitos ajastasi, jonka olet käyttänyt tämän blogin tutkimiseen.
Mitä tulee aikaan tai sen riittävyyteen, allekirjoittanut yrittää osallistua johonkin Digitalist-seminaariin yli vuoden tauon jälkeen, jos vain päivätöiden asialliset hommat sen ajallisesti sallivat.

/Martti

Kirjoittaja on digitaalisen vuorovaikutuksen strategi sekä viestinnän tekijä. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista sekä niiden integroimisesta osaksi brändien tarinankerrontaa sekä sisältöjä. Piristääkseen itseään sekä ympäristöään allekirjoittanut pyörittelee myös dataa ja visualisoi sitä mielenkiintoisempaan ja havainnollisempaan muotoon.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti

[EDIT 10.10.2016 klo 7.50] Lisätty uniikkien twiittajien vertailu helmikuun lukemiin sekä maininta @Dogetalist-tilistä

[EDIT 10.10.2016 klo 15.58] Korjattu viimeisen virkkeen typo muotoon ”Digitalist”. Poistettu samasta kappaleesta toistoa, joka syntyi turhan herkullisen aamukahvin äärellä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kaksi vuotta #digitalist-taivaalla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s