On aika twiitata #PeliPoikki! Infografiikkaa ja analytiikkaa Twitteristä.

#PeliPoikki-analytiikkaa Twitteristä

  • Otanta aikaikkunassa 21.9.2016 klo 00.00 – 24.09.2016 klo 23.59.
  • Analysissä on huomioitu kaikki twiitit, joissa on esiintynyt #PeliPoikki-hashtag.
  • Twiittejä julkaistiin yli 11 082 kpl, niitä julkaisi 4156 eri käyttäjää ja niiden laskennallinen Twitter-tavoittavuus oli noin 7,3 miljoonaa. Painotan sanaa laskennallinen. Luku ei siis ole absoluuttinen totuus silmäpareista.

  • Noin 66,76% twiiteistä on levinnyt re-twiittien, eli uudelleentwiittaamisen kautta. Kiinnostava sisältö madaltaa jakamisen kynnystä.
  • Kohinan keskellä omalle twiitille saa lisää huomioarvoa uniikilla sisällöllä, osuvilla hashtageilla, linkeillä sekä kuvilla.

themartti_analysis_pelipoikki_2016-001

 

  • Käyttäjät on järjestetty TOP 25 -listoille aktiivisuuden, vaikuttavuuden tai seuraajien mukaan.

theMartti_Analysis_PeliPoikki_2016.002.png

 

Yksilöt osana yhteisöä

  • Eniten uniikkeja twiittaajia oli aktiivisena lauantaina 24.9.2016 julkaisten yhteensä 8288 twiittiä tai retwiittiä vuorokauden aikana.
  • Uniikeista twiittaajista noin 38% twiittasi useammin kuin yhden kerran otannan aikaikkunassa.
  • Noin 36% kerran tai useammin #PeliPoikki-hashtagilla twiitanneista uniikeista twiittaajista omaa 100-500 seuraajaa.
  • Enemmän kuin 1000 seuraajaa omaavat uniikit twiittaajat (noin 25%) pystyvät tavoittamaan sisällöllään suurempia massoja. Tosin yksittäisen twiitin elinaika voidaan laskea minuuteissa eikä jokainen seuraaja tavoita sisältöä.
  • Tuhansia seuraajia omaavat uniikit voitaneen laskea Twitterin ”mielipidevaikuttajiksi”, joiden tuottamalla sisällöllä on ainakin näennäisesti suurempi painoarvo omassa somekuplassaan.
    Huom! Twitter-seuraajien määrä ei tee kenestäkään automaattisesti mielipidevaikuttajaa tai monipuolista sekä mielenkiintoista sisältöä tuottavaa tahoa.

theMartti_Analysis_PeliPoikki_2016.003.png

 

Mobiili on ”uusi” musta

  • Noin 24% twiiteistä on julkaistu verkkoselaimen kautta Twitter.com -palvelussa.
  • Noin 70,8% twiiteistä on julkaistu mobiililaitteilla.
  • Robottien tekemiä twiittejä on noin 0,3% kaikista otannan twiiteistä. Roboteiksi lasketaan @PinnallaFI sekä @Twiitit, jotka twiittaavat automaattisesti statistiikkaa aiheista, joista suomalaisiksi tunnistettavat tilit julkaisevat sisältöä.
  • Mobiili on yhä uusi musta ja live-tapahtumien kohdalla reaaliaikainen keskustelu sekä tiedon jakaminen digitaalisilla alustoilla sisältyy kasvavassa määrin yhä suuremman joukon yhdessä koettavaan elämykseen.

themartti_analysis_pelipoikki_2016-004

 

  • Parhaimmillaan #PeliPoikki-twiittejä on julkaistu 37 twiitin minuuttivauhdilla. Tämä tapahtui 24.9.2015 klo 14.26.

theMartti_Analysis_PeliPoikki_2016_UPD.005.png

 

Offline-maailman teot ja tapahtumat heijastuvat digitaaliseen maailmaan

  • Twiittejä on julkaistu eniten lauantaina 24.9. ja erityisesti aikaikkunassa, jolloin Peli poikki -mielenosoitus on ollut käynnissä (klo 12.00-15.00).

 

theMartti_Analysis_PeliPoikki_2016.006.png

 

theMartti_Analysis_PeliPoikki_2016.007.png

 

theMartti_Analysis_PeliPoikki_2016.008.png

 

Oliko tämä twiittiaalto paljon vai vähän? Kaikki on suhteellista, eikä eri kontekstissa tapahtuvia ”digitaalisia torikokouksia” voi suoraan verrata toisiinsa. Siitäkin huolimatta haluan, että käyt kurkkaamassa referenssejä TV-ohjelmien aikaansaamista twiittimääristä MTV:n Some-TV-Mittarista, jota kehitin kollegani kanssa usean vuoden ajan.

TV-ohjelmien genroimien twiittien sijaan hyvä referenssi saattaisi olla laatimani analyysi, jossa tutkin #tahdon #tahdon2013 #tahdon2014 #metahdomme -hashtagien esiintymistä aikaikkunassa 24.–30.11.2014. Kyse oli kansalaisaloitekampanja tasa-arvoisen avioliittolain puolesta.

 

Tämä analyysi ja sen infografiikat on sorvattu kasaan käsityönä ja suurta rakkautta osoittaen tiedolle ja sen visualisoinnille. Käytössäni oli Twitterin API:n kautta raavittu #PeliPoikki-data, jota on pyöritelty Excelin, Keynoten sekä Photoshopin kautta blogini sivuille. Yhdessä kuvassa vilahtaa myös Gephillä visualisoitu näkymä #PeliPoikki-hashtagia käyttäneiden tilien välisestä vuorovaikutuksesta aikaikkunassa 21.-24.9.2016.

Kiitos ajastasi, jonka olet käyttänyt tämän blogin tutkimiseen.

Kiitos myös nille 20 000 ihmiselle, jotka osallistuitte 24.9. mielenosoituksiin. yhdessä myös jatkossa.

[EDIT klo 25.9.2016 klo 21.20] Lisätty referenssi some-tv-mittarista
[EDIT klo 28.9.2016 klo 08.36] Lisätty maininta kansalaisaloitekampanja tasa-arvoisen avioliittolain puolesta

/Martti

Kirjoittaja on digitaalisen vuorovaikutuksen strategi sekä viestinnän tekijä. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista sekä niiden integroimisesta osaksi brändien tarinankerrontaa sekä sisältöjä. Piristääkseen itseään sekä ympäristöään allekirjoittanut pyörittelee myös dataa ja visualisoi sitä mielenkiintoisempaan ja havainnollisempaan muotoon.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti

Yksi kommentti artikkeliin ”On aika twiitata #PeliPoikki! Infografiikkaa ja analytiikkaa Twitteristä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s