Suomen Twitter-jytky – Lopullinen analyysi #Vaalit2015-twiiteistä

Tämä on lopullinen twiittianalyysi #Vaalit2015-hashtagin twiiteistä.

  • Otanta aikaikkunassa 26.1.2015 klo 00.00 – 20.4.2015 klo 09.59.
  • Analysissä on huomioitu kaikki twiitit, joissa on esiintynyt #vaalit2015-hashtag.
  • Twiittejä julkaistiin yli 241000 kpl, niitä julkaisi 29723 eri käyttäjää ja niiden laskennallinen Twitter-tavoittavuus oli 19,3 miljoonaa.
  • Noin 46,71% twiiteistä on levinnyt re-twiittien, eli uudelleentwiittaamisen kautta. Kiinnostava sisältö madaltaa jakamisen kynnystä. Kohinan keskellä omalle twiitille saa lisää huomioarvoa uniikilla sisällöllä, osuvilla hashtageilla, linkeillä sekä kuvilla.

theMartti_Analysis_Vaalit2015_final.001

theMartti_Analysis_Vaalit2015_final.002

  • Uniikeista twiittaajista noin 58% twiittasi useammin kuin yhden kerran otannan aikaikkunassa.
  • Noin 29% kerran tai useammin #vaalit2015-hashtagilla twiitanneista uniikeista twiitaajista on 100-500 seuraajaa. Enemmän kuin 1000 seuraajaa omaavat uniikit twiittaajat (noin 8,9%) pystyvät vaikuttamaan sisällöllään suurempiin massoihin. Tuhansia seuraajia omaavat uniikit voitaneen laskea Twitterin mielipidevaikuttajiksi, joiden tuottamalla sisällöllä on näennäisesti suurempi painoarvo. Näin ainakin omassa somekuplassaan. Huom! Twitter-seuraajien määrä ei tee kenestäkään automaattisesti mielipidevaikuttajaa tai monipuolista sekä mielenkiintoista sisältöä tuottavaa tahoa.

theMartti_Analysis_Vaalit2015_final.003

  • Noin 29% twiiteistä on julkaistu verkkoselaimen kautta twitter.com -palvelussa. Kuitenkin noin 62,8% twiiteistä on julkaistu mobiililaitteilla. Robottien tekemiä twiittejä on noin 1,3% kaikista otannan twiiteistä. TV:n katselun ohessa tapahtuva nettisurffailu tai sosiaalisen median palveluiden samanaikainen käyttö on kasvussa suurten kansallisten ilmiöiden, tapahtumien ja/tai tv-lähetysten yhteydessä.
  • Mobiili on uusi musta ja live-tapahtumien kohdalla reaaliaikainen keskustelu digitaalisilla alustoilla sisältyy kasvavassa määrin yhä suuremman joukon yhdessä koettavaan elämykseen.

theMartti_Analysis_Vaalit2015_final.004

  • Parhaimmillaan #vaalit2015-twiittejä on julkaistu 399 twiitin minuuttivauhdilla. Tämä tapahtui 19.4.2015 klo 23.01 vaalien tulosillan yhteydessä Timo Soinin pitäessä puhetta Perussuomalaisten vaalinvalvojaisissa.
  • Soinin puhe generoi myös lukuisia meemivideoita, jotka ovat alkaneet elämään omaa elämäänsä sosiaalisen median palveluissa.
  • Tämä analyysi ei ota kantaa twiittisisältöjen sentimenttiin. (positiivinen/neutraali/negatiivinen)
  • Ensimmäinen ennätys tehtiin 18.3.2015 klo 20.44 MTV:n ensimmäisen vaalitentin aikana, joka esitettiin MTV3-kanavalla suorana lähetyksenä. Täältä löydät lisää TPM (tweets per minute) –referenssejä TV-ohjelmien osalta.
  • Suurin yksittäisen vuorokauden aikana mitattu twiittisaldo (47520 twiittiä) saatiin vaalipäivänä 19.4.2015. Tällä päiväsaldolla #Vaalit2015 päätyi MTV:n Some-TV-Mittarin kaikkien aikojen TOP 10 -listan kärkeen ohittaen jääkiekon MM-kisat 2014 (#mmkisat) sekä Euroviisut 2014 (#euroviisut).

theMartti_Analysis_Vaalit2015_final_005_upd

  • Twiittejä on julkaistu eniten niiden viikonpäivien tai kellonaikojen yhteydessä, jolloin televisiossa on esitetty suoria vaalitenttilähetyksiä MTV:n tai Yleisradion TV-kanavilla.

theMartti_Analysis_Vaalit2015_final.006

  • Karkean arvion mukaan Alexander Stubb (kok) sekä Juha Sipilä (kesk) ovat keränneet eniten mainintoja #Vaalit2015-twiittien sisällöissä.

theMartti_Analysis_Vaalit2015_final.007

  • Karkean arvion mukaan puolueista eniten mainintoja ovat keränneet Kokoomus, SDP, Keskusta ja Perussuomalaiset.

theMartti_Analysis_Vaalit2015_final.008

Voit tehdä lisäkysymyksiä tai antaa palautetta twiittaamalla allekirjoittaneelle tämän linkin kautta tai kommentoimalla blogiin.

Tämä kaiken datan keskeltä haluan kuitenkin muistuttaa, että sosiaalisen median palvelut sekä niiden sinulle esittämä personoitu totuus ovat kuplia, joiden sisälle voi upottautua ja joiden kautta todellisuus saattaa näyttäytyä hyvin mustavalkoisena – Itse asiassa sosiaalisen median maailma näyttäytyy juuri niissä väreissä, joita seuraamasi ihmiset tai tahot kirjoituksillaan sävyttävät.

Hyvin moni sosiaalisen median palveluissa aktiivinen henkilö vaikutti kokevan karvaan pettymyksen vaalien tulosten tullessa julki. Sosiaalisen median tuottama kuratoitu virta, personoitu totuus, poikkesi oikeasta maailmasta hyvin radikaalilla tavalla.

Ehdokkaille ja puolueille sosiaalisen median kanavat avasivat päivittäin digitaalisen torikokouksen, joiden kautta avautui mainio mahdollisuus kohdata ihmisiä ja olla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan. Monet ehdokkaat tyytyvät kuitenkin ”osta osta” tai paremminkin ”äänestä äänestä” -huuteluun, joka ei yksinkertaisesti toimi. Vähemmän väsyneitä monologeja tai markkinointia ja enemmän sisältöä sivistyneen vuorovaikutuksen kautta!

Odotan myös jännityksellä, kuinka monen ehdokkaan vaalien alla aktivoituneista some-tileistä on vielä vaalien jälkeenkin aktiivisessa käytössä. Todellinen johtaja – tai edustaja – uskaltaa laskeutua norsunluutornistaan, kohtaa ihmisen, kuuntelee kärsivällisesti ja näyttää jatkuvasti omalla esimerkillään mallia ympäristölleen. theMartti_Johtaja_2015 Arkadianmäelle ei tälläkään kertaa ratsastettu twiiteillä tai Facebook-tykkäyksillä. Kaikki kirkastuu reaalimaailmassa, eikä some-suosio ratkaissut näitäkään vaaleja. Todellinen pöhinä käytiin vaaliuurnilla, mutta kovin monen äänioikeutetun matka äänestyspaikalle oli äärimmäisen pitkä. Monet eivät selviytyneet koskaan perille.

Lopullinen äänestysprosentti oli tasan 70. On aika toimia.

Ajatuksia kuplasta: ”Sinäkin elät käsittämättömässä kuplassa.” –Maaret KallioSuodatinkupla-ilmiön torjuminen vaatii aktiivisuutta.” –Tuija Aalto

”Desktop on uusi printti. Mobiili on uusi musta. Data on uusi öljy.” @theMartti

Kirjoittaja on sosiaalisen TV:n tuottaja. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista, sekä niiden integroimisesta osaksi sisältöjä. Piristääkseen itseään sekä ympäristöään, allekirjoittanut pyörittelee myös dataa ja visualisoi sitä mielenkiintoisempaan ja havainnollisempaan muotoon.

Kansikuva: @theMartti
Taustakuva 1/8: Magnus Fröderberg / norden.org
Taustakuva 3/8: Johannes Jansson / norden.org
Taustakuva 5/8: @theMartti
Taustakuva 7/8: kokoomus.fi

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti TUMBLR themartti.tumblr.com || BLOG blog.theMartti.com

Yksi kommentti artikkeliin ”Suomen Twitter-jytky – Lopullinen analyysi #Vaalit2015-twiiteistä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s