Todellinen pöhinä käydään vaaliuurnilla – #vaalit2015-data, osa2.

On aika toimia.

Päätin jatkaa vaaliblogisarjaani laajentamalla otantaa #vaalit2015-twiittien osalta. Tämä kaiken datan keskeltä haluan kuitenkin muistuttaa, että sosiaalisen median palvelut sekä niiden sinulle esittämä personoitu totuus ovat kuplia, joiden sisälle voi upottautua ja joiden kautta todellisuus saattaa näyttäytyä hyvin mustavalkoisena – Itse asiassa vaalien alla todellisuus näyttäytyy juuri niissä väreissä, joita seuraamasi ihmiset tai tahot kirjoituksillaan sävyttävät.

Ehdokkaille ja puolueille sosiaalisen median kanavat avaavat päivittäin digitaalisen torikokouksen, joiden kautta avautuu hieno mahdollisuus kohdata ihmisiä ja olla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan. Monet ehdokkaat tyytyvät kuitenkin ”osta osta” tai paremminkin ”äänestä äänestä” -huuteluun, joka ei yksinkertaisesti toimi. Vähemmän väsyneitä monologeja tai markkinointia ja enemmän sisältöä sivistyneen vuorovaikutuksen kautta! Odotan myös jännityksellä, kuinka monen ehdokkaan vaalien alla aktivoituneista some-tileistä on vielä vaalien jälkeenkin aktiivisessa käytössä.

Todellinen johtaja – tai edustaja – uskaltaa laskeutua norsunluutornistaan, kohtaa ihmisen, kuuntelee kärsivällisesti ja näyttää jatkuvasti omalla esimerkillään mallia ympäristölleen.
theMartti_Johtaja_2015
Arkadianmäelle ei toki ratsasteta twiiteillä tai Facebook-tykkäyksillä. Kaikki kirkastuu oikeassa elämässä, eikä somesuosio ratkaise näitäkään vaaleja. Todellinen pöhinä käydään vaaliuurnilla, mutta kovin monen äänioikeutetun matka äänestyspaikalle on äärimmäisen pitkä. Monet eivät selviydy koskaan perille.

On aika toimia.

Tämä on laajempi twiittianalyysi #Vaalit2015-hashtagin twiiteistä.

  • Otanta aikaikkunassa 26.1.2015 klo 00.00 – 21.3.2015 klo 23.59.
  • Analysissä on huomioitu kaikki twiitit, joissa on esiintynyt #vaalit2015-hashtag.
  • Noin 44,66% twiiteistä on levinnyt re-twiittien, eli uudelleentwiittaamisen kautta. Kiinnostava sisältö madaltaa jakamisen kynnystä. Kohinan keskellä omalle twiitille saa lisää huomioarvoa uniikilla sisällöllä, osuvilla hashtageilla, linkeillä sekä kuvilla.
  • Uniikeista twiittaajista noin 51% twiittasi useammin kuin yhden kerran otannan aikaikkunassa.
  • Noin kolmanneksella kerran tai useammin #vaalit2015-hashtagilla twiitanneista uniikeista twiitaajista on 100-500 seuraajaa. Enemmän kuin 1000 seuraajaa omaavat uniikit (noin 11%) pystyvät vaikuttamaan sisällöllään suurempiin massoihin. Tuhansia seuraajia omaavat uniikit voitaneen laskea Twitterin mielipidevaikuttajiksi, joiden tuottamalla sisällöllä on suurempi painoarvo.
  • Parhaimmillaan #vaalit2015-twiittejä on julkaistu 199 twiitin minuuttivauhdilla. Tämä tapahtui 18.3.2015 klo 20.44 MTV:n ensimmäisen vaalitentin aikana, joka esitettiin MTV3-kanavalla suorana lähetyksenä. Täältä löydät lisää TPM (tweets per minute) –referenssejä TV-ohjelmien osalta.
  • Noin 34% twiiteistä on julkaistu verkkoselaimen kautta twitter.com -palvelussa. Lähes 59% twiiteistä on julkaistu mobiililaitteilla. Robottien tekemiä twiittejä on noin 1,6% kaikista otannan twiiteistä. TV:n katselun ohessa tapahtuva nettisurffailu tai sosiaalisen median palveluiden samanaikainen käyttö on tasaisesti kasvussa. Mobiili on uusi musta ja livetapahtumien kohdalla reaaliaikainen keskustelu ovat tätä päivää.
  • Alexander Stubb (kok) keräsi eniten mainintoja #Vaalit2015-twiittien sisällöissä. Muita suosittuja nimiä olivat Juha Sipilä (kesk), Antti Rinne (sdp) sekä Paavo Arhinmäki (vas).
  • Puolueista eniten mainintoja keräsi Kokoomus, Keskusta ja Vihreät.

Voit tehdä lisäkysymyksiä tai antaa palautetta twiittaamalla allekirjoittaneelle tämän linkin kautta tai kommentoimalla blogiin.

theMartti_Analysis_Vaalit2015_001.001

theMartti_Analysis_Vaalit2015_001.002
theMartti_Analysis_Vaalit2015_001.003

theMartti_Analysis_Vaalit2015_001.004

theMartti_Analysis_Vaalit2015_001.005

theMartti_Analysis_Vaalit2015_001.006

theMartti_Analysis_Vaalit2015_001.007

theMartti_Analysis_Vaalit2015_001.008

Ajatuksia kuplasta:
Sinäkin elät käsittämättömässä kuplassa.” –Maaret Kallio
Suodatinkupla-ilmiön torjuminen vaatii aktiivisuutta.” –Tuija Aalto

”Desktop on uusi printti.
Mobiili on uusi musta.
Data on uusi öljy.”
@theMartti

Kirjoittaja on sosiaalisen TV:n tuottaja. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista, sekä niiden integroimisesta osaksi sisältöjä. Piristääkseen itseään sekä ympäristöään, allekirjoittanut pyörittelee myös dataa ja visualisoi sitä mielenkiintoisempaan ja havainnollisempaan muotoon.

Kansikuva: Magnus Fröderberg / norden.org
Taustakuva 1/8: Johannes Jansson / norden.org
Taustakuva 3/8: Johannes Jansson / norden.org
Taustakuva 5/8: @theMartti
Taustakuva 7/8: kokoomus.fi

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti
TUMBLR themartti.tumblr.com || BLOG blog.theMartti.com

Yksi kommentti artikkeliin ”Todellinen pöhinä käydään vaaliuurnilla – #vaalit2015-data, osa2.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s