Suoran vaalilähetyksen huutokuoro sai Twitterin liekkeihin – #vaalit2015

Tämä on twiittianalyysi #Vaalit2015-hashtagin twiiteistä.

Kahdeksan puoluejohtajan ensimmäinen tv-tentti MTV:llä äityi huutokilpailuksi niin studiossa kuin myös Twitterissä. Suoran lähetyksen aikana klo 20.00-22.00 julkaistiin 76% kaikista päivän aikana julkaistuista #vaalit2015-twiiteistä ja ihmisten aktiivisuustaso Twitterissä myötäili hyvin tarkasti studion tunnelmia. Lähetyksen loppupuolella aiheeksi nostettu ulkomaanpolitiikka vaikutti puoluejohtajiin rauhoittavalla tavalla – asioista ja näkökulmista oltiin ensimmäistä kertaa samaa mieltä. Studion rauhoittunut tilanne heijastui osittain myös Twitter-aktiivisiin tv-katsojiin ja tämä kävi ilmi tweets per minute -nopeuden rauhallisena laskuna lähetyksen loppua kohden.

Itse voisin pitää lähetystä Putouksen, Possen tai Kingin ohella oikein mainiona viihdesisältönä. Onko tässä Suomen tulevaisuus?

On harmillista, että äänestäjät saattavat ajautua lähetyksen nähtyään entistäkin vaikeamman valinnan eteen. Hiekkalaatikkoleikkien keskellä jopa lapset osaavat puhaltaa paremmin yhteen ja samaan hiileen. Suomi ei nouse suosta kinastelemalla ja menneistä väittelemällä.

Suunnatkaamme katseet tulevaisuuteen. Näin yleisesti ottaen voidaan todeta, että suorat TV-lähetykset generoivat twiittejä. Toivon löytäväni myös keinon mitata ja todentaa twiittien generoivan TV-katselua. Sitä päivää odotellessa, syventykäämme dataonanoinnin ihmeelliseen maailmaan.

  • Otanta aikaikkunassa 18.3.2015 klo 00.00 – klo 23.59.
  • Analysissä on huomioitu kaikki twiitit, joissa on esiintynyt #vaalit2015-hashtag.
  • Noin 41,5% twiiteistä levisi re-twiittien, eli uudelleentwiittaamisen kautta. MTV:n vaalitentin kohdalla re-twiittaamisella jaettiin omia näkemyksiä ja arvoja tukevia muiden käyttäjien kirjoittamaa sisältöä keskimääräistä enemmän, jos verrokiksi nostettaisiin esimerkiksi viikonlopun viihdeohjelman suora TV-lähetys. Näin yleisesti ottaen, kiinnostava sisältö madaltaa jakamisen kynnystä. Kohinan keskellä omalle twiitille saa lisää huomioarvoa uniikilla sisällöllä, osuvilla hashtageilla, linkeillä sekä kuvilla.
  • Uniikeista twiittaajista noin 49% twiittasi useammin kuin yhden kerran otannan aikaikkunassa vuorokauden aikana.
  • Lähes kolmanneksella kerran tai useammin #vaalit2015-hashtagilla twiitanneista uniikeista twiitaajista on 100-500 seuraajaa. Enemmän kuin 1000 seuraajaa omaavat uniikit (noin 11%) pystyvät vaikuttamaan sisällöllään suurempiin massoihin. Tuhansia seuraajia omaavat uniikit voitaneen laskea Twitterin mielipidevaikuttajiksi, joiden tuottamalla sisällöllä on suurempi painoarvo.
  • Parhaimmillaan #vaalit2015-twiittejä on julkaistu 199 twiitin minuuttivauhdilla. Tämä tapahtui klo 20.44. Täältä löydät lisää TPM (tweets per minute) –referenssejä TV-ohjelmien osalta.
  • Lähes 69% twiiteistä on julkaistu mobiililaitteilla. TV:n katselun ohessa tapahtuva nettisurffailu tai sosiaalisen median palveluiden samanaikainen käyttö on tasaisesti kasvussa. Mobiili on uusi musta ja livetapahtumien kohdalla reaaliaikainen keskustelu ovat tätä päivää.
  • Alexander Stubb keräsi eniten mainintoja #Vaalit2015-twiittien sisällöissä. Muita suosittuja nimiä olivat Antti Rinne, Paavo Arhinmäki sekä Juha Sipilä.

Voit tehdä lisäkysymyksiä tai antaa palautetta twiittaamalla allekirjoittaneelle.

theMartti_Analysis_Vaalit2015_03_18.001

theMartti_Analysis_Vaalit2015_03_18.002

theMartti_Analysis_Vaalit2015_03_18.003

theMartti_Analysis_Vaalit2015_03_18.004

theMartti_Analysis_Vaalit2015_03_18.005_UPD

theMartti_Analysis_Vaalit2015_03_18.006

theMartti_Analysis_Vaalit2015_03_18.007

theMartti_analysis_Vaalit2015_03_18_wordcloud_001

”Saanko nyt sanoa?” – MTV:n vaalitentin käytetyin lause
Katso video!

”Desktop on uusi printti.
Mobiili on uusi musta.
Data on uusi öljy.”
@theMartti

EDIT: Päivitetty infografiikan sivu 5/7. Lisätty Re-twiittien lukumäärät.

Kirjoittaja on sosiaalisen TV:n tuottaja. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista, sekä niiden integroimisesta osaksi sisältöjä. Piristääkseen itseään sekä ympäristöään, allekirjoittanut pyörittelee myös dataa ja visualisoi sitä mielenkiintoisempaan ja havainnollisempaan muotoon.

Kuvat: @theMartti, MTV Katsomo

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti
TUMBLR themartti.tumblr.com || BLOG blog.theMartti.com

Yksi kommentti artikkeliin ”Suoran vaalilähetyksen huutokuoro sai Twitterin liekkeihin – #vaalit2015

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s