#Docventures ja päivän epistola: ”Sosialistinen ATK” ajan hermolla.

Jo vuosia sitten monella tasolla rajoja rikkova Madventures-kaksikko sai minut innostumaan reppureissaamisesta. Riku Rantalan ja Tuomas Milonoffin sisältö herätti minussa kipinän, joka on kuljettanut allekirjoittanutta maailman ääriin aina kun se on ollut mahdollista. Olen tästä roihusta ikuisesti kiitollinen, sillä uusien kokemuksieni kautta silmäni ovat avautuneet monella tapaa ja elämäni tarinat rönsyilevät kuten tämä bloggaus, jonka piti alunperin olla pelkkä infografiikka.

Nyt Rantala ja Milonoff ovat saaneet kansan ja erityisesti nuoret kiinnostumaan dokumenttielokuvista sekä yhteiskunnallisesta keskustelusta. Docventures on puhaltanut pölyt perinteisten tv-formaattien päältä ja koskettaa moniulotteisen tarinankerronan voimin jokaista sisällölle altistunutta ihmistä myös digitaalisilla alustoilla.

Ilman aktiivista yhteisöä sisältösi muuttuu kohinaksi, joka on kuin kärpäsen surinaa tiedon valtateillä ahavoituneiden diginatiivien korvissa.

Varsinainen sisältö ja tarinankertoja tulevat olemaan aina keskiössä, mutta Docventures todistaa myös yhteisön rakentamisen voiman. Yhteisöjen merkitys korostuu entisestään yhtenä sisällöntuotannon peruspilareista. Ilman perinteistä tai digitaalista leirinuotiota tarinasi ei tavoita juuri ketään ja samassa sisältösi muuttuu kohinaksi, joka on kuin kärpäsen surinaa tiedon valtateillä ahavoituneiden diginatiivien korvissa. Lisäksi allekirjoittaneella on vahva epäilys siitä, että Docventuresin kohdalla sosiaalisen median palvelut sekä katsojien osallistaminen ovat olleet suunnittelupöydällä jo päivästä numero 1 lähtien. Vuorovaikutteisia elementtejä ei ole jälkeenpäin pakotettu avioon sisällön kanssa, kuten monen muun formaatin kanssa valitettavasti toimitaan.

Miksi perinteisiä jakelukanavia hyödyntäviä sisältöjä tuottavat tahot muuttavat kurssiaan vasta kun ’köntsät ovat housuissa?’ Jatkuva muutos on vakio. Muutos ei ole uhka vaan mahdollisuus. Minulla on teille nöyrä pyyntö: Hiljentäkää sisäinen muutosvastarintanne ja avatkaa almanakastanne vuosi 2014.

Sinä olet media.

YouTuben sekä rajoja murtavan vlog-kulttuurin rantautumisen jälkeen Suomeen on syntynyt myös aivan uudenlaisia brändejä ja ilmiöitä, joiden ympärillä vellova fanittaminen voidaan rinnastaa rocktähtien palvontaseremonioihin. Jokaisella on mahdollisuus ponnistaa koko Suomen tai jopa koko maailman tietoisuuteen omin avuin omissa kanavissaan. Olisitko koskaan kuullut yhdestäkään vlog-tähdestä ilman aktiivisia yhteisöjä? Epäilen vahvasti.

Desktop on uusi printti. Mobiili on uusi musta. Data on uusi öljy.

Lopetan lässyttämisen tähän ja siirryn röyhkeästi ilman aasinsiltaa suoraan alkuperäiseen asiaani – Twitter-pöhinän mittaamiseen. Nihilistisenä sekä pedanttina tilasto-onanoijana haluaisin kiinnittää huomiota muutamaan seikkaan, jotka ovat toki täysin toisarvoisia yrittäessämme luoda maailmasta parempaa paikkaa, mutta joiden tarkoituksena on yhtenäistää Suomen tv-sisältöjen mittauskäytäntöjä. Allekirjoitan Docventuresin somesuosion täysin ja nostan nöyränä hattua. Formaatti on osallistanut ihmisiä monin tavoin ja virittänyt keskustelua tärkeistä teemoista, jotka jäävät elämään omaa elämäänsä ja kytevät myös tuotantokauden päätyttyä. Tähän ei monikaan sisältö kykene ja usein kertakäyttöinen some-pöhinä katoaa lopputekstien ilmestyessä ruutuun kuin pieru Saharaan.

Ylex uutisoi Docventures-sisältöjen olevan syksyn twiitatuin viihdeformaatti.

Artikkelin mukaan Docventures on kerännyt Twitterin leirinuotion äärelle ’6000 uniikkia keskustelijaa, jotka ovat twiitanneet yli 24000 kertaa laskennallisen Twitter-tavoittavuuden ollessa 3,5 miljoonaa.’ Myös Markkinointi & Mainonta yhtyi samaan mantraan.

Tulos on saatu käyttämällä Tweetatlas.com -palvelua ja Ylex-artikkelin tiedoista poiketen otannassa on mukana #docventures-hashtagin sekä virallisen @docventures-tilin -maininnat twiittiavaruudessa. Näin ollen tulokset eivät ole suoraan vertailukelpoisia esimerkiksi Some-TV-mittarin lukujen kanssa, jonka laskentamalli perustuu Nielsenin Twitter-TV-Ratings -mittauksen tapaan laskea sisältöön liittyvän hashtagin esiintyvyys päivittäin sekä uniikkien twiittaajien määrä, joiden julkaisemissa twiiteissä hashtag on esiintynyt. Lisätietoja Some-TV-mittarista voi lukea MTV:n Spottiblogissa. Lisäksi Twitterin nostaessa hiljalleen päätään ja käyttäjämäärien noustessa myös Härmässä, ennätyksiä rikotaan yhä kiihtyvällä tahdilla. Tänään tehty ennätys on huomenna jo vanha uutinen.

Pyörittelin #Docventures-hashtagin sisältävät twiitit samaan taikinaan Some-TV-mittarin keräämän datan pohjalta ja leivoin risuaidoista analyyttisen kakun, joka avaa meille lukuisia herkullisia asioita, joita some-dataa sisältävät tiedotteet tai artikkelit harvemmin sisältävät.

Voit tehdä lisäkysymyksiä tai antaa palautetta twiittaamalla allekirjoittaneelle.

#Docventures-tuloksista käy ilmi mm seuraavat asiat:

  • Yli 38% #docventures-twiiteistä levisi retwiittien, eli uudelleen twiittaamisen kautta. Kiinnostava sisältö madaltaa jakamisen kynnystä. Kohinan keskellä omalle twiitille saa lisää huomioarvoa uniikilla sisällöllä, osuvilla hashtageilla, linkeillä sekä kuvilla.
  • Uniikeista twiittaajista 45% twiittasi useammin kuin yhden kerran koko tuotantokauden aikana. Suurempi osa twiittaajista nautti #docventures-twiittivirrastaan passiivisemmin.
  • Suurimmalla osalla kerran tai useammin #docventures-hashtagilla twiitanneista uniikeista twiitaajista on alle 500 seuraajaa. Enemmän kuin 500 seuraajaa omaavat uniikit (noin 15%) pystyvät vaikuttamaan sisällöllään suurempiin massoihin. Tuhansia seuraajia omaavat uniikit voitaneen laskea mielipidevaikuttajiksi, joiden twiiteillä on paljon painoarvoa.
  • Riku Rantala on ahkera retweettaaja. Omien twiittien julkaisun lisäksi Rantala on retweetannut #docventures-twiittejä satoja kertoja tuotantokauden aikana. Suuren seuraajamäärän ansiosta Rantala kipuaa kirkkaasti vaikuttavimpien #docventures-twiittaajien kärkeen.
  • Parhaimmillaan #docventures-hashtagin sisältäviä twiittejä on julkaistu 41 twiitin minuuttivauhdilla. Tämä tapahtui 1.10.2014 klo 23.19. Täältä löydät TPM (tweets per minute) –referenssejä.
  • Noin 61% #Docventures-twiiteistä on julkaistu mobiililaitteilla: Mobiili on uusi musta ja sekakäyttö TV:n äärellä on jo tätä päivää.
  • 84% #docventures-twiiteistä on julkaistu keskiviikkoisin ja näistä valtaosa suoran tv-lähetyksen yhteydessä. Prime time televisiossa tarkoittaa myös prime timea Twitterissä virallisen hashtagin alla.

Prime time televisiossa tarkoittaa myös prime timea Twitterissä virallisen hashtagin alla.

Ja nyt hyvät naiset ja herrat, sosialistisen ATK:n väärinkäyttäjät. On aika paljastaa graafinen esitys, infografiikka, jonka allekirjoittanut on laatinut yön hämärissä rakkaudesta lajia kohtaan ja niiden olemattomien graafisen suunnittelun taitojen pohjalta, joita hänelle matkan varrella on hihaan tarttunut.

theMartti Analysis Docventures 2014 001
theMartti Analysis Docventures 2014 002
theMartti Analysis Docventures 2014 003
theMartti Analysis Docventures 2014 004
theMartti Analysis Docventures 2014 005

Kirjoittaja on sosiaalisen TV:n tuottaja. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, vuorovaikutuksesta sekä sen integroimisesta osaksi sisältöjä. Heikolla hetkellä Lindholm harrastaa myös datan visualisointia.

Kirjoituksen kansikuva: http://lifepointegroups.com

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti
TUMBLR themartti.tumblr.com || FOURSQUARE MTV #SocialTV HQ
READ #theMartti Daily || 45DW www.45dw.com || BLOG blog.theMartti.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s