#Infografiikka: #Viski nousi suomalaisten huulille.

Laadin infografiikan Twitterissä roihahtaneesta #viski-keskustelusta, joka sai alkunsa uutisesta, jonka mukaan Aluehallintovirasto olisi kieltänyt viski-sanan käytön yksityisissä blogeissa. Olipa asioiden oikea laita mikä tahansa, näin paljon huomiota viski tai Olut & viskiexpo -tapahtuma ei ole aikaisemmin saanut Suomessa.

Pyörittelin dataa #viski-hashtagin kohdalta aikaikkunassa 1.10.2014 klo 00.00 – 12.10.2014 klo 23.59. Tuona aikana Aluehallintovirasto ei reagoinut millään tavalla Twitterissä käytyihin keskusteluihin. Tämän päivän aikana olen nähnyt kaksi artikkelia, joissa AVI:n edustajat ovat vihdoin kommentoinet toimittajien kyselyihin. Samalla on tuotu myös esille, ettei yksityisiltä blogeilta ole kielletty viski-sanan käyttöä. Messuja järjestävä taho on ilmeisesti asiasta eri mieltä.

Meillä on esillä malliesimerkki kriisiviestinnän epäonnistumisesta jo kriisin alkumetreillä. Toisaalta, epäilen ettei Aluehallintovirasto ole toistaiseksi varautunut toimimaan sosiaalisen median kanavissa millään tasolla. Systemaattisella sekä nopealla puuttumisella vastaavat tilanteet olisi helposti hoidettavissa ja suuremmilta imagotappioiltakin vältytyään.

Sinä AVI:n viestinnästä vastaava henkilö: Jos luet tätä tekstiä ja satut vilkaisemaan myös laatimaani infografiikkaa, ota yhteyttä niin rupatellaan lisää viestintästrategiastanne. Se saattaisi kaivata pientä päivitystä.

Tulen päivittämään grafiikkaa tarvittaessa tulevien päivien osalta.

#VISKI Twitterissä UPDATE

Loppukevennykseksi löytö Twitterin syövereistä. AVIa parodisoiva tili:

EDIT 13.10.2014 klo 00.44: Korjattu infografikassa esiintynyt typo desktop Twitter-clienttien prosentissa.
EDIT 13.10.2014 klo 02.39: Päivitetty infografikan data aikaikkunaan 1.10.2014 klo 00.00 – 12.10.2014 klo 23.59, lisätti grafiikaan peak TPM, päivittäiset uniikit twiittaajat sekä twiittien jakautuminen tunneittain.

Kirjoittaja on sosiaalisen TV:n tuottaja. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta, sosiaalisen median palveluista, sekä niiden integroimisesta osaksi sisältöjä.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti
TUMBLR themartti.tumblr.com || FOURSQUARE MTV #SocialTV HQ
READ #theMartti Daily || 45DW www.45dw.com || BLOG blog.theMartti.com

3 kommenttia artikkeliin ”#Infografiikka: #Viski nousi suomalaisten huulille.

  1. Päivitysilmoitus: Viskigate - Meleklerin Payı

Jätä kommentti Pirjo Puukko Peruuta vastaus