Suomen puhutuin psykologinen koe, jossa katsoja on jumalasta seuraava: #BBSuomi

Palataan hetkeksi ajassa taaksepäin.

Oli marraskuun 22. päivä, vuosi 2012 ja 8. Big Brother -kausi taittui finaalisuoralleen. Ohjelman finaaliviikko häämötti edessämme ja olimme jo tuohon päivään tultaessa kokeilleet lähes kaikkea mahdollista ja virittäneet vuorovaikutuksen keinot äärimmilleen kotimaisen tv-sisällön yhteydessä. Kuukautta aikaisemmin katsojien lähettämiä Instagram-kuvia alettiin julkaista suorissa Big brother -lähetyksissä moderoidusti ja reaaliajassa – ensimmäisenä maailmassa.

Kuvat rikastuttivat entisestään hyväksi havaittua tekstiviestien, twiittien ja Facebook-kommenttien virtaa televisiossa ja raottivat verhoa myös kotikatsomoiden suuntaan, joiden tunnelma välittyi nyt entistä suuremman joukon tietoisuuteen. Julkaisimme moderoitua, tekstipohjaista viestivirtaa varmuuden vuoksi myös Big Brotherin nettisivuilla sekä MTV:n tekstikanavalla, jota pidimme huvittavana lisänä käyttöliittymän ollessa vuosikymmeniä vanha. Monet olivat valmiita tiputtamaan Tekstikanavan pois tarpeettomana.

Tekstiviestien, twiittien, Facebook-kommenttien sekä Instagram-kuvien lisäksi toivoimme ihmisten lähettävän viimeisen viikon aikana postikorteja Big Brother -ohjelmaan vuonna 2012
Tekstiviestien, twiittien, Facebook-kommenttien sekä Instagram-kuvien lisäksi toivoimme ihmisten lähettävän viimeisen viikon aikana postikorteja Big Brother -ohjelmaan vuonna 2012

Postikortteja suoraan lähetykseen vuonna 2012

Pelkästään #BBSuomi-hashtagilla varustettuja Twiittejä oli kuluneiden parin kuukauden aikana kertynyt jo yli 35 000 kpl, Helsingin sanomien Nyt-liite oli tituleerannut Big Brotheria ”Suomen sosiaalisen median tv-kuninkaaksi,” mutta halusimme kokeilla vielä jotain ’uutta’. Telefaxia ei sattunut olemaan käden ulottuvilla, joten perinteinen postikortti leimahti lampussa päidemme päällä. Tuli mieleen ne ajan, jolloin vuorovaikutuksen keinot TV-ohjelmassa rajoittuivat toimitukselle lähetettäviin postikortteihin sekä kirjeisiin, joita juontaja sukelsi valtavasta sammiosta. Jos olit onnekas, juuri sinun korttisi poimittiin luettavaksi kaiken kansan kuullen ennalta nauhoitetussa lähetyksessä.

Postisammion kuvat silmissä päätimme julistaa suorassa Big Brother Talk Show -lähetyksessä osallistumisen olevan mahdollista postikorteilla ohjelman viimeisen viikon ajan. Lupasimme samassa yhteydessä lukea muutaman postikortin tuotantokauden finaalilähetyksessä. Jäimme pidättelemään hengitystämme.

Big Brother -ohjelman postiluukusta alkoi tipahdella kortteja ja olimme erittäin tyytyväisiä. Finaalilähetykseen mennessä niitä oli kertynyt kokonaiset 20 kappaletta. Saman viikon aikana ymmärsin, kuinka paljon teknologia ja tietoverkot olivat muuttaneet maailmaa sekä kokemusta television katselusta. Kaikesta huolimatta perusasiat pysyivät samoina. Ihmiset janosivat näkemänsä sisällön kommentointia ja osallistuminen tv-sisällön tekemiseen, ohjelman maailman rakentamiseen, koettiin tärkeänä asiana. Oli tavoittelemisen arvoista ja kunnia-asia päästä osaksi ohjelmasisältöä.

Postikortti, joka palautti maan pinnalle. Kuvaa muokattu ja peitetty lähettäjän tiedot.
Postikortti, joka palautti maan pinnalle. Kuvaa muokattu ja lähettäjän tiedot peitetty.

Yksi postikortti oli ylitse muiden

Selasin läpi nämä 20 postikorttia ja yritin valita satunnaiset kortit illan finaalilähetykseen. Silmieni eteen osui kortti, jonka kuvaa koristi ankea punainen tiiliseinä. Ikkunoissa oli kalterit. Kortin kääntöpuolella oli erittäin koskettava teksti, jonka oli kirjoittanut ihminen. Tämän yksilön valinnanvapaus oli toistaiseksi mitätöity, mutta hänelle oli silti jätetty mahdollisuus. Mieleeni tulvahtivat kuvat Big Brother -alkutunnisteesta.

Niin kuin tv-ohjelmia ylipäätään myös Big Brother -ohjelmaa tehdään ihmisiä varten. Sisältö tuntuu koskettavan monia suomalaisia, vaikka julkisesti omaa tirkistelyviettiään ei kehdattaisi tunnustaa. Juuri alkanut 10. tuotantokausi voi hyvin ja ilmiöstä puhutaan turuilla ja toreilla. Myös digitaalisilla alustoilla.

Postikorteista yhteisölliseen mediaan

Big Brother on toiminut tv-ohjelmien vuorovaikutuksen pioneerina jo vuosikaudet ja ilmiön aurinkoenergiana toimii erittäin aktiivinen faniyhteisö. Yhteisöä on rakennettu suurella pieteetillä vuosikaudet ja jokaista yksilöä on pyritty palvelemaan mahdollisimman monipuolisella sisältökokonaisuudella sekä mahdollisuudella vaikuttaa itse sisältöön.

Ihmisille tulisi antaa valta vaikuttaa sisältöön aina kun se on mahdollista.

Käytössämme on ollut monipuolinen kirjo sosiaalisen tv:n eri keinoja sekä second screen -alusta, jonka avulla toteutamme esimerkiksi ”katsojan valinta” -pikaäänestykset  ja mielipidekyselyt suorien lähetysten yhteydessä. Tulokset esitetään luonnollisesti reaaliajassa sekä älylaitteissa että televisiossa. Kun kyseessä on kaupallisen kanavan sisältökokonaisuus, astuvat esiin myös raikkaan kaupalliset ratkaisut. Myös Big Brother -häätöäänestys on rakennettu uudelle alustalle ja se tarjoaa entistäkin miellyttävän käyttökokemuksen ajasta, paikasta, laitteesta tai maksutavasta riippumatta. Mukana on myös uusia mahdollisuuksia mikromaksujen toteuttamiseen tuova mobiili internet -laskutus, jota pilotoimme ensimmäisen kerran Suomen Idols-ohjelmassa vuonna 2012.

Tätä kirjoittaessani huomasin ilokseni toisen tuoreen bloggauksen samaan aiheeseen liittyen. Äänessä lähin kollegani Mari Rasimus.

S(u)omen puhutuin tv-sisältö juuri nyt

Maanantaina 6.10.2014 klo 23.14 käyttäjä @IlkkaKinnun julkaisi 100 000. #bbsuomi-twiitin kuluvan kauden osalta. Big Brother on tällä hetkellä eniten keskustelua herättävä tv-sisältö Twitterissä, jos kokonaisuuksia tarkastellaan kumulatiivisesti. Taakse jäävät suurempien kanavien laulu- ja viihdeohjelmat, talk show’t sekä asiaohjelmat. Twiittien määrä jo tässä vaiheessa tuotantokautta on merkittävä, mutta tulee muistaa, että sisältöä lähetetään Sub kanavalla 12 kertaa viikossa. Lisäksi Big Brother 24/7 -kanava palvelee nimensä mukaisesti ajasta riippumatta ja kulkee mukanasi älylaitteiden myötä vaikka maailman ääriin.

someTVmittari BBsuomi 20141006

Olin tänään 8.10.2014 haastateltavana Big Brother Extra -lähetyksessä klo 19.05.
Katso hastattelu tästä!.
Muistutus kirjoittajalle itselleen: Anna anteeksi itsellesi otsikossa käyttämäsi sana ’katsoja.’ Pyri korvaamaan se aina ja jokaisen mahdollisuuden tullen sanalla ’ihminen.’
Kirjoittaja on sosiaalisen TV:n tuottaja. Martti Lindholm kirjoittaa some-palveluista, ilmiöistä, mittaamisesta sekä niiden integroimisesta osaksi sisältöjä.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti
TUMBLR themartti.tumblr.com || FOURSQUARE MTV #SocialTV HQ
READ #theMartti Daily || 45DW www.45dw.com || BLOG blog.theMartti.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s