Voiko suomalainen tv-sisältö olla maailman twiitatuin aihe?

Nyt laitetaan faktat tiskiin.
Valitettavasti maailman twiitatuimpien aiheiden joukkoon ei mahdu yksikään suomalainen tv-sisältö. Ei ainakaan vielä vuonna 2014. Se ei siis ole #MTVPosse.
Maailman toiseksi twiitatuin aihe ei ole myöskään #VainElämää.

Suomi on Twitterin näkökulmasta vielä kehitysmaa.

Hetkellisesti ja jossain tietyssä aikaikkunassa molempia edellä mainittuja hashtageja sisältäviä twiittejä on julkaistu hurjalla vauhdilla, mutta tämä ei tee näistä aiheista vielä maailman twiitatuimpia aiheita. Ei, vaikka Italialaista(?) alkuperää omaavat @TTMobile_world tai @TopTrendWW näin kertoisivatkin. Nämä tilit saattaisivat toimia samalla periaatteella, kuten suomalainen @twiitit, jonka otanta käsittää vain noin 4000 Twitter-tiliä. Näiden tilien sisältö keskittyy teknologiaan, mediaan tai someen ja analysoimalla otantajoukon julkaisemaa sisältöä @twiitit laskee arvionsa trendaavista hashtageista, joita se automaattisesti myös twiittaa. @Twiitit toimii kuitenkin uniikilla tavalla.

Lähdin ottamaan selvää italialaisten tilien metodeista sekä otannan koosta. Toistaiseksi en ole saanut tyydyttävää vastausta tilien ylläpitäjiltä. Olen melko skeptinen trendien paikkaansapitävyydestä globaalilla tasolla, jos tiedon on tarjoillut @TopTrendWW-tilille itse Twitter ja sen Rest API-rajapinta. Samoja trendejä esitetään jokaiselle käyttäjälle. Personoidusti.

Onko kyseessä siis ’personoitu totuus’?

Tiesitkö, että yksi Twitterin tarjoamista mainosratkaisuista on oman otsikon tai hashtagin saattaminen trends-listalle?

#someTVmittari VainElämää20140919
#VainElämää 2014/09/19
#someTVmittari MTVPosse20141003
#MTVPosse 2014/10/03

Kun Vain Elämää -sarjasta nähtiin ensimmäinen jakso 19.9.2014, pahaimmillaan #VainElämää-twiittejä julkaistiin 77 twiitin minuuttivauhdilla klo 20.56.

3.10.2014 esitetyn suoran Posse-lähetyksen huippuarvo #MTVPosse-tunnuksella oli 132 twiittiä minuutissa klo 20.13.

someTVmittari_PeakTPM_TOP10
#someTVmittari: Peak Tweets per minute TOP10

Twiittien julkaisunopeus on ollut hetkellisesti erinomaisella tasolla, mutta sekä #MTVPosse että #VainElämää jäävät vielä kauas muiden suomalaisten TV-ilmiöiden ”peak *TPM” -arvosta. (*tweets per minute)

Miten Twitter määrittelee trendit?
Aivan kuten Facebook toimii, Twitter pyrkii räätälöimään palvelunsa käyttökokemuksen mahdollisimman personoituun suuntaan ja valitsee yksittäisille käyttäjälle esittämänsä sisällön tarkoin. Lopputulokseen vaikuttavat mm tilit, joita itse seuraat, julkaistu sisältö sekä oma sijaintisi. Palvelu on jopa harkinnut siirtyvänsä Facebookin tavoin julkaisemaan käyttäjälle tietyn algoritmin määrittelemää twiittivirtaa, joka muuttaisi seuraamiesi tilien esiintymistä twiittivirrassasi radikaalisti. Algoritmin käyttöönoton myötä Twitterillä olisi mahdollisuus tehostaa mainonnan tavoittavuutta twiittien joukossa. (vert Facebook boost)

How are Trends determined?

Trends are determined by an algorithm and, by default, are tailored for you based on who you follow and your location. This algorithm identifies topics that are immediately popular, rather than topics that have been popular for a while or on a daily basis, to help you discover the hottest emerging topics of discussion on Twitter that matter most to you.

Perinteinen televisio muuttaa muotoaan.
Olen aidosti ja vilpittömästi iloinen siitä, että suomalainen perinteinen lineaarinen televisio voi hyvin vuonna 2014. Sen esittämästä sisällöistä keskustellaan uskomattoman paljon. Suomalaiset katsovat televisiota enemmän kuin koskaan aikasiemmin.

Mikä on some-TV-mittari?
TV-ohjelmien katselua mitataan perinteisesti Finnpanelin tv-mittaritutkimuksella. Katsojalukujen ohella yhä tärkeämpi tv-ilmiöiden mittari on katsojien aktiivisuus sisällön ympärillä. Koska Nielsenin Twitter TV Ratings -mittariston tai vastaavan rantautumista Suomeen pitää vielä odotella, emme jääneet pidättelemään hengitystämme. MTV toi Twitterin tv-ohjelmiin liittyvät aktiivisuusdatan kaikkien suomalaisten ulottuville.

Some-TV-mittari laskee yhteen ohjelmiin liittyvät päivän aikana julkaistut twiitit, jotka sisältävät ohjelman virallisen hashtagin. Lisäksi palvelu pitää lukua uniikeista twiittaajista, twiittien tavoittavuudesta sekä twiittien julkaisemisen huippunopeudesta. Mittaristo saa tämän kaiken datan suoraan Twitter-palvelusta, laskee sen pohjalta päivittäiset tulokset ja julkaisee tiedot automaattisesti. Jokaisen päivän top 5 -tulokset julkaistaan aina vuorokauden vaihtuessa ja tarjolla on myös top 10 -lista saman viikon kuumimmista puheenaiheista. Kaikkien aikojen top 10 -listaus sisältää huippulukemat ajalta, jolloin MTV on laskenut eri hashtagien päivittäisiä tuloksia.


Some-TV-mittarin sanastoa:

Päivän TOP-5
Lista sisältää päivän viisi eniten twiittejä kerännyttä tv-sisältöä kalenterista valitun yksittäisen päivän perusteella. Voit järjestää listan myös uniikkien twiittaajien, tavoittavuuden tai twiittien maksiminopeuden mukaan klikkaamalla otsikkoa.

Viikon TOP-10
Lista sisältää viikon kymmenen eniten twiittejä yhden päivän aikana keränneet tv-sisällöt kalenterista valitun yksittäisen päivän perusteella. Voit järjestää listan myös uniikkien twiittaajien, tavoittavuuden tai twiittien maksiminopeuden mukaan klikkaamalla otsikkoa.

Kaikkien aikojen TOP-10
Lista sisältää kaikien aikojen kymmenen eniten twiittejä yhden päivän aikana keränneen tv-sisällöt ajanjaksolta, jolloin twiittejä on laskettu eri hashtagien alta. Ajanjaksojen kestot saattavat vaihdella. Voit järjestää listan myös uniikkien twiittaajien, tavoittavuuden tai twiittien maksiminopeuden mukaan klikkaamalla otsikkoa.

Twiitit – Kuinka monta kertaa on twiitattu kyseisenä päivänä käyttäen tiettyä hashtagia. Lukema sisältää myös retwiittaukset.

Uniikit twiittajat – Kuinka monta uniikkia twiittaajaa on julkaissut twiittejä kyseisenä päivänä käyttäen tiettyä hashtagia.

Tavoittavuus – Kuinka monta eri käyttäjää twiitit tavoittivat kumulatiivisesti. Laskee uniikkien twiittaajien seuraajamäärän yhteen kyseisenä päivänä käyttäen tiettyä hashtagia.

Peak twiitit/min – Kuinka monta twiittiä minuutissa ja mihin kellonaikaan on parhaimmillaan twiitattu kyseisenä päivänä käyttäen tiettyä hashtagia.

Kirjoittaja on sosiaalisen TV:n tuottaja. Martti Lindholm kirjoittaa some-palveluista, ilmiöistä, mittaamisesta sekä sosiaalisen median integroimisesta osaksi sisältöjä.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti
TUMBLR themartti.tumblr.com || FOURSQUARE MTV #SocialTV HQ
READ #theMartti Daily || 45DW www.45dw.com || BLOG blog.theMartti.com

Lue muita someen, sosiaaliseen televisioon tai analytiikkaan liittyviä kirjoituksia:
http://spottiblogi.com/author/marttilindholm/
http://blog.themartti.com/2014/09/23/mtvn-sometvmittari-toimiston-uudet-aamurutiinit/
http://digitalistnetwork.com/jabaleisson-olisiko-aika-tehda-muutos/
http://blog.never.no/2013/08/the-holy-trinity-people-content-and-interaction/

EDIT 5.10.2014 klo 13.41: Lisätty upotetut twiitit @TopTrendWW ylläpitäjän/perustajan @iinokinji:n kanssa sekä selvitetty tiline twiittaamaan trendi-datan lähde.
EDIT 6.10.2014 klo 13.32: Lisätty maininta Twitterin Promoted Trends -mainosratkaisuista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s