Kuinka pitkälle kiima kantaa #Ello?

Mainoksista vapaaksi julistautunutta Ello-palvelua on rohkeasti tituleerattu anti-Facebookiksi ja varteenotettavaksi haastajaksi. Kokonaisuus on toki tutustumisen arvoinen, mutta kehoitan miettimään seuraavia kysymyksiä.

Manifesti on julistettu, mutta kuinka kauan palvelu elää pyhällä hengellä?
Ello tuo tarjolle käyttäjälle maksulliset lisäominaisuudet sopivassa vaiheessa. Suomalainen Irc-galleria yritti samaa jo 2000-luvun alussa ja tarjosi premium-ominaisuuksia kuukausimaksua vastaan. Tämän lisäksi kaupan oli lähes kaikki mahdollinen pieni tilpehööri, jolla omaa profiilia sai tuunattua persoonallisempaan suuntaan.

Kuinka paljon sinä olisit valmis maksamaan Ellon käytöstä?
Useiden some-palveluiden menestyksen salaisuudeksi paljastuu niiden maksuton käyttömahdollisuus.

Kuinka paljon Facebookin tiedonkeruu tai tiedon myyminen mainostajille todella häiritsee arkeasi?
Vaihdat tietojasi oikeuteen käyttää palvelua ilmaiseksi. Ilman teidonkeruuta ei ole kohdennettua tai sinulle relevanttia mainontaa. Tämä on johtanut siihen, että eri palvelut tietävät sinusta jo lähes kaiken. Ystäväpiirisi, mieltymyksesi ja jopa sijaintitietosi ovat myynnissä. Peli on jo hävitty. Toisalta tämä voidaan ajatella myös toisin: Olet vain yksi kala valtameressä ja tietosi ovat kohinaa bittivirroissa. Digitaalinen jalanjälkesi tuskin kiinnosta juuri ketään. Paitsi jos teet jotain laitonta.

Kuinka paljon Facebook-mainonta todella häiritsee sinua?
Ilman mainontaa ei ole ilmaista Facebook-palvelua. Kuinka harjaantunut silmä sinulla on Facebook-mainosten ohittamiseen?

Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella?
Ihmiset ovat magneetteja toisilleen ja tämä tuntuu pätevän myös Ellon kohdalla. Palvelun käytön mahdollistavia kutsuja jopa myydään netissä. Hype ja nälkä kasvaa syödessä, mutta kuinka kauan kiima kestää ja syntyykö kaiken päätteeksi Ello-krapula? Liitymmekö palveluun vain huomataksemme, että oma kaveripiiri jatkaa aktiivisemmin Facebookin tai Twitterin käyttöä? Käykö palvelulle samoin kuten lukemattomalle määrälle Facebookin haastajia – ne unohdetaan nopeasti.

Niin kauan kuin Facebook tarjoaa lähes kaikenkattavan tarjonnan somessa aktiivisesta ystäväpiiristäsi, pikaviestitoiminnot, toimivan mobiilialustan sekä mahdollisuuden tirkistelyyn, näyttäytyy Ello valitettavan keskeneräiseltä ja lattealta vaihtoehdolta vuorovaikutuksen alttariksi.

Annetaan Ellolle vielä mahdollisuus.

Kirjoittaja on sosiaalisen TV:n tuottaja. Martti Lindholm kirjoittaa ilmiöistä, mittaamisesta sosiaalisen median palveluista sekä niiden integroimisesta osaksi sisältöjä.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti
TUMBLR themartti.tumblr.com || FOURSQUARE MTV #SocialTV HQ
READ #theMartti Daily || 45DW www.45dw.com || BLOG blog.theMartti.com

2 kommenttia artikkeliin ”Kuinka pitkälle kiima kantaa #Ello?

  1. FYI: Galtsun käyttäjistä parhaimmillaan 36% maksoi palvelun käytöstä, ja liikevaihdosta reilusti yli puolet tuli suoraan käyttäjiltä mainosten sijaan.

    1. Yllättävän suuri osa oli varmis maksamaan lisäominaisuuksista, joilla sai huomioarvoa omalle profiilille. Käytössänne oli ainakin tekstiviestit maksutapana. Tilaamisen helppous?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s