MTV Push – Menikö jokin vinoon?

Sijoittiko Helsingin kaupunki ja valtio MTV Push -nimiseen tapahtumaan vai kuitenkin uuteen MTV Push -markkinointikonseptiin, jonka yksi osa-alue samanniminen tapahtuma on?

Kysymys on esitetty erityisesti kansanedustaja Lasse Männistölle, joka herätti keskustelua tapahtumasta Facebookissa sunnuntaina 14.9.2014. Täysin ulkopuolisena ja MTV Push -keskustelua seuranneena, haluaisin kommentoida aihetta parilla sanalla.

Varsinainen tapahtuma ja sen siihen varattu budjetti vaativat varmasti perinpohjaista läpivalaisua tutkittaessa tapahtuman tai erityisesti sen markkinoinnin onnistumista.
Push

Mitä tulee koko konseptin tarkasteluun, mitattaneen sen suorittamista täysin eri mittareilla esimerkiksi Helsingin kaupunkia esittelevän 30 minuuttisen sisältökokonaisuuden tavoittavuuksien muodossa Music Television -kanavan eri kohderyhmissä kansainvälisillä markkina-alueilla. Lisäksi tulisi huomioida Helsinki-sisällön esittämisestä aiheutuvat mahdolliset heijastevaikutukset, joita on hyvin vaikea arvioida tässä vaiheessa.

Tapahtumaa koskeva tiedote asettaa riman korkealle: ”MTV PUSH Helsinki Special ohjelma esitetään lokakuussa MTV:n kansainvälisillä kanavilla ympäri maailmaa ja se tavoittaa yli 500 miljoonaa kotitaloutta.”
Tämä kuulostaa joko optimistiselta hiha-arviolta MTV PUSH Helsinki Special –ohjelman tavoittavuudesta tai vaihtoehtoisesti se perustuu tietyn vuoden yksittäisen MTV European Music Awards-sisällön faktisiin katsojalukuihin yhteenlaskettuna kaikissa esitysmaissa, kun huomioidaan yksi tai useampi suora TV-lähetys sekä uusinnat. MTV Push ja EMA ovat täysin eri sisältökokonaisuudet. Lasketaanko tavoitteeseen mukaan myös videokäynnistykset MTV-kanavan nettipalveluissa?

Jos tarkastellaan puhtaasti ja pelkästään Suomen markkinaa, vuonna 2013 Music Televisionin prosenttiosuus vuorokauden katselusta +10-vuotiaissa oli Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan 0,4%. Muissa maissa tämä voi tietty olla jotain aivan muuta.

Muiden veronmaksajien tavoin toivon hartaasti, että virkamiehet ja päättäjät ymmärtävät perinpohjaisesti mihin ovat investoineet ja millä mittareilla kampanjan ja sen eri osa-alueiden onnistumista mitataan.


Martti Lindholm


Kirjoittaja on MTV:n (ei se Push MTV) sosiaalisen TV:n tuottaja Mobile & Services -yksikössä. Martti Lindholm kirjoittaa some-ilmiöiden mittaamisesta sekä #SocialTV -toimintojen integroimisesta osaksi sisältöjä. Joskus myös jostain aivan muusta aiheesta.

TWITTER @theMartti || LINKEDIN theMartti || INSTAGRAM @theMartti
TUMBLR themartti.tumblr.com || FOURSQUARE MTV #SocialTV HQ
READ #theMartti Daily || 45DW www.45dw.com || BLOG blog.theMartti.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s